۷ گوشی‌ خوش قیمت مجهز به تشخیص چهره

جی اس ام/ هم‌‌اکنون در سال ۲۰۱۸ میلادی به سر می‌بریم و بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار در بازار از فناوری تشخیص چهره کاربر برخوردار هستند. با وجود این قابلیت کاربر نسبت به سنسور اثر انگشت، گوشی‌اش را راحت‌تر می‌توان باز کند و دیگر نیازی به دخالت دست نیست. اما با توجه به این که […]

جی اس ام/ هم‌‌اکنون در سال ۲۰۱۸ میلادی به سر می‌بریم و بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار در بازار از فناوری تشخیص چهره کاربر برخوردار هستند. با وجود این قابلیت کاربر نسبت به سنسور اثر انگشت، گوشی‌اش را راحت‌تر می‌توان باز کند و دیگر نیازی به دخالت دست نیست. اما با توجه به این که این تکنولوژی اخیرا به دنیای گوشی‌های هوشمند آمده، فعلا گوشی‌های میان‌رده کمی در بازار هستند که از این قابلیت برخورار باشند. به همین دلیل برای بسیاری از خریداران این سوال پیش می‌آید که کدام یک از گوشی‌های میان‌رده در بازار مجهز به فناوری تشخیص چهره هستند.

در این مطلب قصد داریم شما را با گوشی‌های میان‌رده‌ای که از فناوری تخشیص چهره با دقت بالا جهت بازگشایی قفل گوشی بهره می‌برند بیشتر آشنا کنیم. در میان این هفت گوشی، چهار گوشی ال‌جی Q6، هوآوی Mate 10 Lite، سامسونگ Galaxy A8 و +Galaxy A8 هم اکنون به بازار کشورمان راه یافته‌اند. نووا ۳ ای نیز طی یک ماه آینده وارد بازار کشورمان خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود پس از آن دو گوشی آنر ۹ لایت و آنر ویو ۱۰ نیز به بازار ایران بیایند


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیگوشی گشی هوشمندتشخیص چهره

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 27 فروردين 1397 | 10:36 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

بازی های دوران کودکی ما دویدن در حیاط های بزرگ، توپ بازی، گرگم به هوا، خاکبازی، دوچرخه سواری و هر از گاهی تماشای تلویزیون بود ولی کودکان امروزی درست برخلاف ما عمل می کنند و بازی های رایانه ای، استفاده از تبلت، آی پد و گوشی های تاچ اسکرین جایگزین بازی […]

پایگاه خبری علت / بازی های دوران کودکی ما دویدن در حیاط های بزرگ، توپ بازی، گرگم به هوا، خاکبازی، دوچرخه سواری و هر از گاهی تماشای تلویزیون بود ولی کودکان امروزی درست برخلاف ما عمل می کنند و بازی های رایانه ای، استفاده از تبلت، آی پد و گوشی های تاچ اسکرین جایگزین بازی های قدیمی شده اند.

واقعیت این است که حتی هدایایی که برای بچه ها می خریم آنها را به این سمت متمایل می کند و نمی توان در چنین عصری کودکان را از تکنولوژی دور نگه داشت اما می توان با حفظ تعادل در استفاده از این وسایل، روند طبیعی رشد و نمو کودک را تضمین کرد.

به هیچ وجه نمی خواهیم بگوییم تکنولوژی، بد مطلق است. همه ما باید با تکنولوژی نوین آشنایی داشته باشیم و خود را با علم روز و پیشرفت های جهانی منطبق کنیم. کودکان نیز هنگام ورود به مدرسه به مهارت های رایانه ای نیاز دارند که یک امتیاز مثبت محسوب می شود ولی آنچه دانشمندان را نگران کرده، تعادل نداشتن در استفاده از ابزارهای پیشرفته به وسیله کودکان است که باعث شده عوارض زودتر از آنچه که فکر می کنیم سراغ چنین کودکانی بیاید و تاثیر منفی و مخربی در رشد و نمو آنها بر جای گذارد.


موضوعات مرتبط: علمیپزشکیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالی فرایندذهنکودکمغزتبلتموبایلوای فای سلامت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 28 فروردين 1397 | 14:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

جزئیات جدیدی از حملات سایبری اخیر به برخی مراکز داده ایران + عکس

به گزارش پایگاه خبری علت  به نقل از  خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پویا؛ حمله‌ سایبری بامداد امروز به برخی دیتاسنترهای کشور و تغییر تعدادی از مسیریابهای کوچک به تنظیمات کارخانه‌ای؛ فعالیت بسیاری از سایتهای ایرانی را متوقف کرد و دامنه این اختلالات تا ساعاتی پیش نیز وجود داشت و ممکن است هنوز […]

به گزارش پایگاه خبری علت  به نقل از  خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پویا؛ حمله‌ سایبری بامداد امروز به برخی دیتاسنترهای کشور و تغییر تعدادی از مسیریابهای کوچک به تنظیمات کارخانه‌ای؛ فعالیت بسیاری از سایتهای ایرانی را متوقف کرد و دامنه این اختلالات تا ساعاتی پیش نیز وجود داشت و ممکن است هنوز برخی سایتها با اختلال مواجه باشند.


موضوعات مرتبط: علمیسیاسی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیسایبریخملهحمله ی سایبریسرورهای ایرانی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 فروردين 1397 | 16:26 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
 كتابِ «چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی» کتابی موجز و گويا از اندیشه های بنیادین اسلامی است . این کتاب می تواند برای علاقه مندان به مطالعه ی مباحث بنیادین اسلامی خصوصا کسانی که فرصت مطالعه کتاب های تخصصی و تفصیلی را ندارند مفید باشد.
معرفی کتاب؛

چکیده ای گویا از«اندیشه های بنیادین اسلامی» از زبان مطهریِ زمان + مطالعه آنلاین

كتابِ «چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی» کتابی موجز و گويا از اندیشه های بنیادین اسلامی است . این کتاب می تواند برای علاقه مندان به مطالعه ی مباحث بنیادین اسلامی خصوصا کسانی که فرصت مطالعه کتاب های تخصصی و تفصیلی را ندارند مفید باشد.

گروه معارف - رجانیوز: مطالعه و تحصیل علم، از جمله مسائلی است که در سخنان پیشوایان دین واجب و ضروری شمرده شده است. خصوصا بینش و بصیرت مبتنی بر علوم غنی دینی در عصر امروز که عصر جنگ تمدن ها است ضروری تر شمرده می شود. تحصیل علوم دینی و علوم دیگری که مبتنی بر علوم دینی بنا شده باشد برای سعادت فردی و اجتماعی هر فرد، امر بسیار مهمی تلقی می شود.اما پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ایجاد نگرانی می کند چرا که حذف کتاب و مطالعه  از فعالیت های روزمره ، خصوصا حذف مطالعه مبانی اعتقادی که بنا است تمامی امور بر آن مبنا ساخته، سنجیده و مورد توجه قرار بگیرد؛ تکمیل پروژه تهاجم فرهنگی است. 

 

در این راستا به معرفی یک کتاب بسیار مفید با نام «چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی» از علامه مصباح یزدی می پردازیم: 

 

این كتاب برگرفته از مجموعه سخنرانى هاى آیت الله مصباح یزدی در كشور لبنان است كه به زبان عربى ايراد شده و به قلم آقاى حسين على عربى به فارسى ترجمه و به دست آقاى محمدمهدى نادرى قمى به صورت كتاب تدوين يافته است. انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) اين كتاب را در بهار 1380 با شمارگان 3000 نسخه به طبع رسانده است.

 

اين سخنرانى ها در مهرماه 1378 در لبنان و در جمع گروهى از فرهيختگان ايراد گرديده و حاوى گزيده اى از مباحث هستى شناسى، معرفت شناسى، انسان شناسى، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق و فلسفه سياست است، كه بنيادهاى معارف اسلامى را تشكيل مى دهند. تفصيل اين مباحث شش گانه در مجموعه اى با نام سلسله دروس انديشه هاى بنيادين اسلامى، به سعى شاگردان استاد در مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) نگاشته است، و انتشارات مؤسسه چاپ و نشر آن را بر عهده گرفته است.

 

البته چند سخنرانى متفرقه نيز در مجامع عمومى لبنان ايراد شده كه به ضميمه سخنرانى هاى فوق در كتاب آمده است. با اين ترتيب سخنرانى هاى مندرج در كتاب به صورت پانزده گفتار تدوين شده كه يازده گفتار آن، سخنرانى هاى استاد در مورد انديشه هاى بنيادين اسلام است و چهار گفتار برگرفته از سخنرانى هاى ايشان در مجامع عمومى مردم مى باشد. عناوين اين گفتارها از قرار ذيل است:

 

گفتار نخست: نقش اساسى برخى معارف در تكامل انسان;

 

گفتار دوم: مرورى بر برخى مبانى معرفت شناسى;

 

در بخشی از این گفتار به مسئله مهم عقل و معرفت یقینی، وحی و الهام، تطابق و تعارض حکم عقل و شرع پرداخته شده است. 

 

گفتار سوم: معرفت دينى و پلوراليسم;

 

قبض و بسط معرفت دینی، قرائت های مختلف از دین و نقد آن، دیدگاه های پوزیتیویستی تنها بخشی از مسائل مهم مطرح شده در این بخش است. 

 

گفتار چهارم: اعتبارى يا حقيقى بودن ارزش هاى اخلاقى;

 

گفتار پنجم: عقل و دين;

 

در این بخش تعریف دین و رابطه بین عقل و دین هم بررسی شده است. 

 

گفتار ششم: كمال نهايى انسان و موانع آن;

 

گفتار هفتم: افراط و تفريط ها در تعيين مسير كمال انسان;

 

گفتار هشتم: تأملى در ارزش اخلاقى و ارزش حقوقى;

 

گفتارنهم: مقايسه اى ميان برخى مبانى فكرى اسلام و غرب;

 

تقسیم فرهنگ به الهی و الحادی و بررسی تفاوت دو دیدگاه در نگاه به انسان، ارزش ها، هستی و ... در این بخش مورد مداقه قرار گرفته است. 

 

گفتار دهم: نظام سياسى و حكومت از منظر اسلام و غرب;

 

بررسی دیدگاه های سیاسی اسلام و غرب و تبیین نظریه ولایت فقیه بخشی از مباحث این بخش است. 

 

گفتار يازدهم: چكيده ده گفتار پيشين.

 

عناوين گفتارهاى ضميمه از اين قرار است:

 

گفتار دوازدهم: نعمت انقلاب اسلامى و وظيفه شكرگزارى;

گفتار سيزدهم: دو پرسش در باب سكولاريسم و ثبات و تغيّر در دين;

گفتار چهاردهم: چند تفاوت اساسى فرهنگ اسلام و غرب;

گفتار پانزدهم: جهاد فرهنگى.

 

مطالعه اين كتاب موجز و گويا به كسانى كه علاقه مند آشنايى با انديشه هاى بنيادين اسلامى هستند، ولى فرصت كافى براى مطالعه كتاب هاى تخصصى و مفصل در اين زمينه را ندارند، توصيه مى شود.

 

- مطالعه آنلاین کتابِ «چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی» با کلیک بر قسمت آبی رنگ.


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیاندیشه های بنیادین اسلامیمطهریکتابمطالعهآنلاین

تاريخ : دو شنبه 19 دی 1396 | 20:44 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: صفحه اصلیعلمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیزلزلههارپشایعهواقعیت

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 3 دی 1396 | 3:17 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
فیلترهای چهره در لایو اینستاگرام

وب سایت فارنت – محمد کاملان: امکان اضافه کردن فیلترهای چهره حالا نه تنها در استوری‌های معمولی بلکه در ویدئوهای زنده اینستاگرام نیز در دسترس است.     از حالا به بعد کاربران اینستاگرام می‌توانند به ویدئوهای لایوی که با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند فیلترهای چهره را نیز اضافه کنند. در این ویژگی جدید […]

وب سایت فارنت – محمد کاملان: امکان اضافه کردن فیلترهای چهره حالا نه تنها در استوری‌های معمولی بلکه در ویدئوهای زنده اینستاگرام نیز در دسترس است.
 
 
از حالا به بعد کاربران اینستاگرام می‌توانند به ویدئوهای لایوی که با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند فیلترهای چهره را نیز اضافه کنند.

در این ویژگی جدید شاهد فیلترهای جالب و بامزه‌ای هستیم، یکی از این فیلترها نیز که یک عینک آفتابی را بر روی چهره اضافه می‌کند به صورت کاملاً اختصاصی برای ویدئو‌های لایو به اینستاگرام در هفته‌های آینده اضافه خواهد شد.

اینستاگرام برای قابلیت استفاده از فیلترهای چهره در ویدئوهای لایو فکر همه چیز را کرده است و در عینک آفتابی که به صورت فیلتر بر روی چهره کاربر اضافه می‌شود شاهد بازتاب تصویر هم هستیم.

 
 اینستاگرام فیلترهای چهره را به ویدئوی لایو نیز اضافه کرد
 
پس از تکمیل فرآیند پخش ویدئوی لایو، کاربر می‌تواند آنرا به استوری اضافه کند یا با انتخاب گزینه Discard فرآیند پخش را متوقف نماید.

از طرف دیگر کاربران اینستاگرام قادر هستند قبل و در حین اجرای ویدئوی لایو، فیلترهای مورد نظر را اضافه کنند. انجام این فرآیند نیز بسیار ساده و راحت است و تنها کافی است کاربر آیکون فیلترهای چهره را که در پایین و سمت راست صفحه قرار گرفته انتخاب نماید.

 
 اینستاگرام فیلترهای چهره را به ویدئوی لایو نیز اضافه کرد

این ویژگی هم اکنون در اختیار بعضی از کاربران قرار گرفته است و اینستاگرام وعده داده تا در عرض چند هفته آینده قابلیت استفاده از فیلترهای چهره را در ویدئوهای لایو اینستاگرام برای تمامی کاربران اضافه کند.


موضوعات مرتبط: علمیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیلایواستوریلایو استوریاینستاگرامdiscardفیلتر

تاريخ : شنبه 5 مهر 1396 | 19:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره گلوناس روسیه

ایسنا: بلوک شتاب دهنده فرگات، ماهواره روسی موقعیت یاب این کشور موسوم به گلوناس را در مدار زمین قرار داد.     به نقل از ریانووستی، وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام این خبر گفت: این ماهواره با موشک “سایوزـ ۲.۱ ب” از پایگاه فضایی پلستسک روسیه به فضا پرتاب شده است. براین اساس ماهواره جدید […]

ایسنا: بلوک شتاب دهنده فرگات، ماهواره روسی موقعیت یاب این کشور موسوم به گلوناس را در مدار زمین قرار داد.
 
 

به نقل از ریانووستی، وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام این خبر گفت: این ماهواره با موشک “سایوزـ ۲.۱ ب” از پایگاه فضایی پلستسک روسیه به فضا پرتاب شده است.

براین اساس ماهواره جدید گلوناس همکنون تحت کنترل پایگاه زمینی تیتوف متعلق به نیروهای فضایی روسیه قرار گرفته است.

سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی روسیه (گلوناس ) ،سیستم ناوبری ماهواره‌ای بر مبنای موج‌های رادیویی است که بوسیله نیروی دفاعی هوا فضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌کند.

گلوناس، همانند سامانه موقعیت‌یاب جهانی آمریکا موسوم به جی پی اس می‌باشد ،این سامانه تنها ماهواره اس است که در جهان از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل رقابت است.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیماهوارهماهواره ی روسیگلوناس

تاريخ : شنبه 1 مهر 1396 | 19:39 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

هوآوی آنر ۷ ایکس با نمایشگر کشیده رونمایی شد

زومیت/ هواوی گوشی میان‌رده‌ی جدید آنر ۷ ایکس را با نمایشگر کشیده و نسبت تصویر ۲ به ۱ معرفی کرد. میان‌رده‌ی جدید هواوی که آنر ۷ ایکس نامیده می‌شود در چین و با بدنه‌ای فلزی معرفی شد. چینی‌ها این مدل را در سه رنگ مشکی، آبی و طلایی عرضه خواهند کرد که تنها در نسخه […]

زومیت/ هواوی گوشی میان‌رده‌ی جدید آنر ۷ ایکس را با نمایشگر کشیده و نسبت تصویر ۲ به ۱ معرفی کرد.

میان‌رده‌ی جدید هواوی که آنر ۷ ایکس نامیده می‌شود در چین و با بدنه‌ای فلزی معرفی شد. چینی‌ها این مدل را در سه رنگ مشکی، آبی و طلایی عرضه خواهند کرد که تنها در نسخه طلایی رنگ، حاشیه‌های اطراف نمایشگر به رنگ سفید است و دو رنگ دیگر با حاشیه‌های مشکی در اطراف صفحه‌نمایش عرضه خواهد شد.

آنر ۷ ایکس به یک صفحه‌نمایش LCD با اندازه‌ی ۵.۹۳ اینچ مجهز شده است؛ برای مقایسه، باید اشاره کرد که گوشی آنر ۶ ایکس از یک نمایشگر ۵.۵ اینچی استفاده می‌کند. افزایش اندازه‌ی نمایشگر، تنها تغییر گوشی آنر ۷ ایکس نسبت به نسل قبل نیست؛ زیرا این مدل با نمایشگر کشیده و نسبت تصویر ۱۸:۹ عرضه خواهد شد که در سال ۲۰۱۷ در گوشی‌های پرچم‌داری مانند گلکسی اس ۸ و پیکسل ۲ ایکس‌ال، به‌کار گرفته شده است؛ آنر ۶ ایکس در سال ۲۰۱۶ با صفحه‌نمایشی با نسبت تصویر ۱۶:۹ عرضه شد و رزولوشن نمایشگر آن نیز Full HD (یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) بود.

از آنجایی‌ که نسبت ابعاد نمایشگر آنر ۷ ایکس تغییر پیدا کرده، هواوی نیز رزولوشن نمایشگر را به ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل افزایش داده است؛ این موضوع باعث شده است تا در هر اینچ از نمایشگر گوشی آنر ۷ ایکس، نزدیک به ۴۰۷ پیکسل وجود داشته باشد. روی نمایشگر نیز از یک لایه شیشه‌ی ۲.۵ بعدی استفاده شده است که انحنای خفیفی را در لبه‌ها ایجاد خواهد کرد. مانند آنر ۶ ایکس، حسگر اثر انگشت در پشت گوشی جای گرفته است.

گوشی میان‌رده‌ی آنر ۷ ایکس تغییرات چشمگیری نسبت به نسل قبل دارد و تنها از نظر طراحی، نسبت به آنر ۶ بهبود پیدا نکرده است. برای دوربین اصلی دوگانه، از ترکیب دو حسگر ۱۶ و ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌‌شود که به ثبت تصاویر با افکت بوکه (دوربین روی سوژه متمرکز شده و پس‌زمینه مات می‏‌شود) کمک خواهد کرد. همچنین یک حسگر ۸ مگاپیکسلی در جلوی گوشی و در لبه‌ی بالای نمایشگر گنجانده شده است که برای عکاسی سلفی کاربرد دارد.

تراشه کرین ۶۵۹، قلب تپنده‌ی میان‌رده‌ی جدید هواوی است که از هشت هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 استفاده می‌کند که بسته به فرکانس آن‌ها، هسته‌های پردازشی به دو خوشه تقسیم شده‌اند. واحد پردازش گرافیکی Mali-T830 MP2 نیز از دیگر مشخصات تراشه‌ی جدید کرین ۶۵۹ محسوب می‌شود؛ البته شرکت هواوی از این چیپ‌ست در گوشی‌های Maimang 6 و سری «نوا ۲» استفاده کرده است.

حافظه‌ی رم در گوشی میان‌رده‌ی آنر ۷ ایکس، روی چهار گیگابایت ثابت شده است؛ به عبارت بهتر بسته به مقدار فضای ذخیره‌سازی، حافظه‌ی رم تغییر پیدا نمی‌کند. هواوی، گوشی آنر ۷ ایکس را در سه مدل مختلف با ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ارائه می‌دهد و البته امکان ارتقاء فضای ذخیره‌سازی با استفاده از یک اسلات هیبریدی که بین کارت حافظه و سیم‌کارت مشترک خواهد بود، فراهم شده است.

سیستم‌عامل اندروید نوقا ۷.۰ روی گوشی جدید آنر ۷ ایکس اجرا می‌شود و پوسته‌ی EMUI 5.1، باعث شده است تا رابط‌کاربری سیستم‌عامل اندروید از نسخه‌ی «خالص» فاصله بگیرد. یکی از ایراداتی که می‌توان به گوشی آنر ۷ ایکس وارد دانست، عرضه‌ی آن با درگاه میکرو یواس‌بی است؛ اما باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعت گوشی آنر ۷ ایکس از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی خواهد کرد. میان‌رده‌ی جدید هواوی، ۷.۶ میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن نیز تنها ۱۶۵ گرم خواهد بود.

برند آنر هواوی در نظر دارد تا آنر ۷ ایکس را در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر ماه) در چین عرضه کند؛ از امروز نیز، پیش‌فروش آن آغاز شده است. مدل ۳۲ گیگابایتی آنر ۷ ایکس با قیمت ۱۳۰۰ یوآن (۲۰۰ دلار یا ۱۷۰ یورو) عرضه خواهد شد و نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی نیز برچسب قیمتی ۱۷۰۰ یوآن (۲۶۰ دلار و ۲۲۰ یورو) دارد. مدل رده‌بالای گوشی آنر ۷ ایکس با ۱۲۸ گیگابایت حافظه با قیمت ۲۰۰۰ یوآن (۳۰۰ دلار و ۲۶۰ یورو) به فروش خواهد رسید.

شما کاربران چه نظری در رابطه با گوشی میان‌رده آنر ۷ ایکس دارید؟ ارزش خرید این مدل را نسبت به گوشی‌های دیگر چگونه توصیف می‌کنید؟


موضوعات مرتبط: علمیمتفرقه
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیهواوی انر 7 ایکسنمایشگربدنهفلزی

تاريخ : شنبه 20 مهر 1396 | 19:37 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

رونمایی از «موتور ملی دیزل سنگین»
فاز نخست پروژه «موتور دوگانه سوز ملی دیزل سنگین D۸۷» صبح امروز با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه و رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع رونمایی شد.

به گزارش مشرق، صبح امروز با حضور سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و امیر دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از فاز نخست پروژه «موتور دوگانه سوز ملی دیزل سنگین D۸۷» در صنایع ریخته گری ایران در شهر ساوه رونمایی شد.
این موتور یکی از پرقدرت ترین موتورهای دیزل بوده که از آن به عنوان قوای محرکه کشتی و لوکوموتیو (دریایی و ریلی) استفاده می شود. همچنین این موتور در حوزه حفاری و سرچاهی (صنعتی) و نیروگاهی مرتبط با برق اضطراری کاربرد دارد.
قدرت این موتور معادل ۱۰۰۰Khw بوده و مراحل طراحی و تولید آن به دست متخصصان توانمند داخلی و در شرایط تحریم در حال انجام است و قرار است تا آذرماه کار ساخت این موتور به طور کامل به پایان برسد.


موضوعات مرتبط: علمیسیاسیارتش.گنجی در دل ملت
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیصنایع دریاییوزارت دفاعنیروی دریایی سپاهموتور دوگانه سوز سردار علی فدوی

تاريخ : سه شنبه 28 شهريور 1396 | 14:28 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

طی تحقیقات صورت گرفته، ژن خاصی در خانم‌ها توانایی آنها را برای خواندن احساسات و ذهن افرادبالا می‌برد.

زنان می توانندحافظه افراد را بخوانندطبق تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران رقابتی برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش به مرحله اجرایی رسید که نشان داد توانایی خواندن ذهن بقیه افراد توسط زن‌ها به واسطه یک ژن خاص بر روی DNA صورت می‌گیرد و باعث می‌شود زنان نسبت به مردان بیشتر از این توانایی برخوردار باشند.
 
محققان در دانشگاه کمبریج، آزمونی را برگزار کردند که "خواندن ذهن از روی چشم" نام داشت که طی این آزمایش تصویری از چشم‌های مختلف در مقابل شرکت کنندگان قرار گرفت تا به تشخیص حالت‌ها و احساسات افراد بپردازند.
 
این پژوهش داد که افراد فورا می‌توانند با نگاه کردن به چشم دیگران ذهن و احساسات آنها را بخوانند.
 
در این پژوهش مشخص شد که توانایی برخی افراد در این کار از سایرین بیشتر بوده و زنان دارای متوسط نمره بهتری هستند.
 
آزمون جدیدی در این زمینه با همکاری شرکت بیوتکنولوژی بر روی ۸۹ هزار نفر در سراسر جهان صورت گرفت که باز هم در این آزمون زنان متوسط نمره بهتری نسبت به مردان داشتند و این موضوع نشان می‌دهد که حضور ژن مخصوص بر روی DNA زنان، این توانایی را در آن‌ها ایجاد کرده است.
 
محققان این پژوهش بر این باورند که این کار یک گام مهم رو به جلو در حوزه علوم اعصاب اجتماعی بوده و به تکمیل اینکه چه چیزی سبب تنوع در همدلی شناختی می‌شود کمک می‌کند.
 
به طور خاص، تنوع ژنتیکی در کروموزوم ۳ در زنان به شدت با توانایی خواندن ذهن مرتبط است و جالب توجه است اینکه عملکرد مردان در این آزمون با ژن‌هایی در منطقه خاصی از کروموزوم ۳ در ارتباط نبود.
 
در کروموزوم ۳ یک ژن به نام LRRN۱ وجود دارد که در منطقه‌ای از مغز به نام "استریاتوم" فعال است و نقش مهمی در همدلی ایفا می‌کند.

موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیزنمرد حافظهبیوتکنولوژیکروموزومژنتیکیاستریاتومژن

تاريخ : جمعه 6 مرداد 1396 | 1:8 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

ماست علاوه بر تأمین کلسیم بدن، نقش به سزایی در کاهش چربی های دور شکم دارد.
به گزارش بهداشت نیوز،  یکی از بهترین روش‌های تأمین این کلسیم هم فرآورده‌های لبنی و به‌ خصوص ماست است که با غذاهای ایرانی هم سازگاری بسیار بالایی دارد.  از این نظر بین ماست‌های کم‌چرب و پرچرب تفاوت چندانی وجود ندارد، هر چند باید توجه داشته باشید که ماست‌های فرآوری‌ شده و پرچرب می‌توانند کالری بالایی داشته باشند. 
 
تحقیقات اخیر انجام شده در کشور آمریکا، نشان می دهد شدت لاغری چربی های دور شکم در رژیم لاغری  افرادی که از مواد غذایی کم‌ کالری استفاده کرده و ماست را در برنامه غذایی خود مصرف می کنند، بیشتر از کسانی است که ماست نمی‌خورند.
 
این در حالی است که ماست علاوه بر خواص سلامتی خود از جمله تأمین کلسیم و آنزیم‌های طبیعی مورد نیاز برای گوارش، یک چربی‌سوز طبیعی محسوب می شود. در واقع می‌توان گفت محتوی کلسیم رژیم غذایی شما تا حدودی در میزان چربی که بدن ذخیره می‌کند، تأثیرگذار است.

موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیماسترژیملاغریچاقیچربی دور شکم

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 16:1 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

 انواع ناباروری در مردان، علت تا درمان
حداقل 50 درصد اسپرم‌ها باید شکل طبیعی داشته باشند. اسپرم‌هایی که شکل شان غیرطبیعی است، قابلیت باروری تخمک را ندارند.

به گزارش «بهداشت نیوز»

آزو اسپرمی

زمانی که اسپرم در ترشحات منی مرد وجود نداشته باشد، این اختلال را آزو اسپرمی می‌نامند. گاهی اوقات بیضه اسپرم تولید نمی‌کند. تنها زمانی نمی‌توانیم به مردها کمک کنیم که اصلا بیضه اسپرم سازی نداشته باشد. برای مثال بعضی از افرادی که در مرحله کودکی دچار بیماری اوریون می‌شوند در آینده به این مشکل بر می‌خورند. بنابراین باید حتما برای پسربچه ها واکسن اوریون زده شود؛ اما گاهی اوقات اسپرم در بیضه تولید می‌شود اما قادر نیست خارج شود، زیرا مجاری که اسپرم را به بیرون تخلیه می‌کند، به دلایلی از جمله عفونت‌ها، ضربه‌ها یا تصادفات شدید و ... دچار اختلال شده است. در این مواقع می‌توان برای باروری اقداماتی را انجام داد. با کمک روش‌های آزمایشگاهی اسپرم را از بیضه جدا می‌کنند و با کمک یکی از روش‌های کمک باروری مثل آی وی اف ( IVF)یا  آی یو آی (IUI) اسپرم را وارد رحم می‌کنند.

 
شکل اسپرم
حداقل 50 درصد اسپرم‌ها باید شکل طبیعی داشته باشند. اسپرم‌هایی که شکل شان غیرطبیعی است، قابلیت باروری تخمک را ندارند. اگر در برخی از موارد بارداری با این شرایط صورت گیرد، احتمال سقط یا اختلال کروموزونی در جنین وجود دارد.

تعداد اسپرم
برای اینکه یک مرد قدرت باروری داشته باشد، باید در آزمایش تجزیه منی وی حداقل تعداد اسپرم‌ها 20 میلیون در یک میلی لیتر منی باشد و کم‌تر از این مقدار را کم حساب می‌کنیم.

حرکت اسپرم
یکی دیگر از مشکلات حرکت اسپرم است. حداقل 30 درصد اسپرم‌ها باید حرکت پیشرونده سریع و رو به جلو داشته باشند. در غیر این صورت باروری ممکن است رخ ندهد.

واریکوسل
واریسی شدن وریدهای بیضه را بیماری واریکوسل می‌نامند. این بیماری گاهی اوقات در معاینه‌ها و در موارد خفیف با کمک سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. واریکوسل با اثر بر اسپرم‌ها باعث کاهش حرکت و تعداد آنها و تغییر شکل ظاهری آنها خواهد شد. این مشکل به طور مستقیم اثری بر توانایی جنسی یا ایجاد انزال زودرس ندارد؛ درمان دارویی برای مشکل واریکوسل وجود ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است؛ با درمان این مشکل از طریق جراحی، اسپرم به شرایط طبیعی باز می‌گردد. البته در بعضی مواقع ممکن است با عمل واریکوسل اسپرم از نظر تعداد، حرکت و شکل به حالت طبیعی باز نگردد که در این مواقع با کمک روش‌های آزمایشگاهی اسپرم‌هایی که شرایط بهتری دارند را برای باروری جدا می‌کنند و با روش آی یو آی آنها را به داخل دهانه رحم تزریق می‌کنند. در موارد شدیدتر اسپرم‌های نرمال را که جداسازی کرده‌اند از طریق روش میکروسکوپی به نام میکرو اینجکشن اسپرم را به داخل تخمک تزریق می‌کنند.


برای تشخیص ناباروری اول به سراغ آقایان می روند!
تشخیص موارد نازایی در آقایان راحت‌تر است، به همین دلیل در وحله اول آقایان را از نظر نازایی مورد بررسی قرار می‌دهیم و یک آزمایش اسپرموگرام از مردان می‌گیریم. اگر آزمایش اسپرموگرام مرد نرمال باشد، آن زمان با کمک سایر روش‌های تشخیصی دیگر علل ناباروری را در خانم ها شناسایی می‌کنیم. در ناباروری ممکن است مشکل از سمت زن باشد یا برعکس، مرد مشکل داشته باشد. حتی در برخی از موارد دیده شده است که مشکل از هر دو طرف است. حدود 10 درصد از موارد نازایی هم ناشناخته هستند و با توجه به علمی که در حال حاضر بشر دارد، قادر به شناخت علت آنها نیست؛ ممکن است با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر این علت ها هم شناسایی شوند.

منبع:نی نی سیتی


موضوعات مرتبط: علمیپزشکی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیناباروریمردزنبارداریاسپرم

تاريخ : شنبه 17 تير 1396 | 15:59 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

چطور شوره سر را برطرف کنیم؟

به گزارش تیتر شهر : بسیاری از افراد از شوره سر خود ناراضی هستند و به دنبال راهی برای درمان آن می گردند.

چگونه شوره سر را برطرف کنیم؟

محصولات بسیار زیادی در بازار وجود دارد که مدعی برطرف کردن شوره سر هستند مانند محلول ها و شامپوهای مختلف. اما امروز در این مقاله قصد داریم به شما آمورزش دهیم چگونه با تغییر عادت در شتشوی موی سر خود می توانید شوره سر را از بین ببرید.برای برطرف کردن شوره سر می توانید راه کارهای زیر را در پیش بگیرید:

موهای خود را مرتب بشویید اما نه به صورت وسواس گونه!

شوره سر در اثر ریزش پوست خشک شده سر شما ایجاد می شود و خود مو به تنهایی نمی تواند عامل شوره سر باشد.

روزی یک بار موی خود را با شامپو ضد شوره بشویید تا خشکی پوست سر برطرف شود. در هر هفته ۲ یا ۳ بار از شامپو ضد شوره خود استفاده کنید.

شستشوی زیاد و افراطی سر می تواند باعث تشدید شوره سر شود.

به شامپوی خود زمان بدهید.

اگر قصد دارید سر خود را با شامپو ضد شوره بشویید، حداقل ۵ دقیقه بعد از زدن شامپو صبر کنید و به آن زمان بدهید تا به از بین بردن شوره سر کمک کند.

پس از شامپو زدن و حمام، موهای خود را شانه کنید.

شانه کردن مو باعث می شود، چربی که به طور طبیعی در پوست سر وجود دارد، آزاد شود و در سطح پوست سر پخش شود و از خشک شدن پوست سر جلوگیری کند. تمام سطح سر و موهای خود را شانه کنید.

از قرار گرفتن در موقعیت  های استرس زا، خودداری کنید.

استرس باعث ایجاد شوره سر می شود، بنابراین سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید و بر آن غلبه کنید.

غذای سالم بخورید. هر چیزی که شما وارد بدن خود کنید، بر واکنش بدن شما تاثیر خواهد گذاشت. خوردن غذاهایی مانند فست فود ها و غذاهای بسیار شیرین می تواند اثرات منفی بر پوست و موی شما داشته باشد.

غذاهایی که حاوی موادی مانند زینک و ویتامین B6 می باشند، در بهبود وضعیت پوست و موی شما و درمان شوره سر می توانند بسیار موثر باشند.

منبع:خبرنگاران


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیشوره ی سردرمانشامپوشامپوی ضد شوره

تاريخ : شنبه 30 ارديبهشت 1396 | 11:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

فواید مصرف روزانه زنجبیل
می دانید که زنجبیل علاوه بر اینکه برای بهبود ناراحتی های گوارشی مؤثر است می تواند به تسکین بسیاری از دردهای روزمره مانند میگرن نیز کمک کند؟

به گزارش بهداشت نیوز، می دانید که زنجبیل علاوه بر اینکه برای بهبود ناراحتی های گوارشی مؤثر است می تواند به تسکین بسیاری از دردهای روزمره مانند میگرن نیز کمک کند؟

زنجبیل یکی از بهترین ادویه هاست

 خواص بی نظیر آن برای سلامتی کاملا شناخته شده است. زنجبیل سرشار از ویتامین C است، به رفع ناراحتی های گوارشی کمک می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و برای تسکین سردرد بسیار عالی است.

این ریشه خوراکی در همه مناطق دنیا به خصوص چین و پرو کشت می شود و کاربرد زیادی در آشپزی دارد زیرا عطر و طعم تند آن بی نظیر است. همچنین زنجبیل از دوران باستان نیز به عنوان یکی از ادویه های دارویی کاربرد داشته است.

خوشبختانه می توان زنجبیل را به شکل های مختلف در برنامه غذایی گنجاند و از فواید آن بهره مند شد.

 

ادامه ی مطلب


موضوعات مرتبط: علمیپزشکی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیزنجبیلهضم غذاگوارشادویه

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 | 10:47 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

  smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this page

تفاوت های زن و مرد در رابطه جنسی

تفاوت های زن و مرد در رابطه جنسی

 

میل جنسی زن مانند اجاق الکتریکی است، آرام آرام داغ می شود و مدت زیادی طول می کشد تا سرد شود.میل جنسی یک زن معمولی تدریجاً بیشتر شده و در سن ۳۶ تا ۳۸ به اوج خود می رسد که همین مسأله می تواند توجه آن ها را به جوان های کم سن و سال توجیه کند. عملکرد جنسی مرد در ۱۹ سالگی را می توان با کارکرد جنسی زن ۳۰ تا چهل ساله مقایسه کرد.


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیجنسی - رابطه ی جنسی زن و مرد - میل جنسی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 مرداد 1394 | 12:19 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

کم خونی چیست؟

کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته؛ تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود. از مهم‌ترین مواد مغذی جهت خون‌سازی که کمبود آن‌ها موجب بروز کم‌خونی می‌شود می‌توان به آهن،‌ ویتامین ب ۱۲ و اسیدفولیک اشاره کرد. از بین آن‌ها کم‌خونی ناشی از فقر آهن از شایع‌ترین کم‌خونی‌هاست ولذا محور اصلی بحث ما نیز همین نوع کم خونی است.

 چرا من به آهن نیاز دارم؟

آهن نقش اساسی در بدن شما بازی می کند. مهمترین وظیفه آهن در بدن انتقال اکسیژن است. آهن جزء اساسی “هموگلوبین” است که در گلبولهای قرمز خون قرار دارد و اکسیژن را به بافتهای مختلف بدن می رساند. بنابراین اگر بدن شما آهن کافی نداشته باشد نمی تواند هموگلوبین کافی بسازد و در نتیجه کارآیی و تعداد گلبولهای قرمز خون افت می کند و بدن دچار خستگی زودرس و افت عملکرد می شود.

علاوه بر آن آهن در حفظ سلامت  پوست مو ناخن و سایر بافتهای بدن نیز نقش اساسی دارد.

 

من به چقدر آهن نیاز دارم؟

 جواب سوال به سن، جنس و وضع سلامتی شما بستگی دارد.

در برخی مقاطع سنّی یا حالات ویژه، نیاز بدن به آهن افزایش می یابد که اگر این نیاز تأمین نشود؛ حتّی در صورت سلامت فرد، ایجاد کم خونی مورد انتظار است؛ مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند؛ به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند.

در شیرخواران هم، در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای ۶ـ۴ ماه اول زندگی کافی است و پس از آن باید با مکمّل های طبیعی، نسبت به رفع نیاز کودک به آهن اقدام نمود؛ امّا نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند؛ از ۳ ماهگی نیاز به آهن اضافی دارند. بستن پیش از موقع بند ناف، به این دلیل که نوزاد را از یک سوم کل خونش محروم می‌کند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

دوران  نوجوانی نیز از ایّام خاصّ افزایش نیاز آهن به حساب می آید.

در صورتیکه هر کدام از شرایط زیر پیش بیاید نیاز روزانه یک فرد به آهن بسیار بیشتر از همسالان خود خواهد شد:

- بارداری یا شیردهی

- نارسایی کلیه (بخصوص کسانی که باید دیالیز شوند)

- هر زخمی که باعث اتلاف خون شود (مثلا زخمهای گوارشی)

- بیماریهایی که باعث کاهش قدرت جذب دستگاه گوارش می شوند (سلیاک، کرون، کولیت اولسرو)

- افرادی که آنتی اسید (داروهای ضد اسید معده) استفاده می کنند. زیرا این داروها جلوی جذب اهن را می گیرند.

- افرادی که از لحاظ جسمی فعالیت بسیار بالایی دارند (کارگران، ورزشکارنی که به ورزشهای سنگین مشغولند)

- کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

 

  آیا من دچار کمبود آهن هستم؟

خیلی از افراد کمخون خبر ندارند که دچار کمخونی هستند مگر اینکه کمخونی آنها شدید شده و علامتدار شود. کم خونی های خفیف، در مراحل اولیه علامتی ندارند ولی به تدریج عوارض مربوطه ظاهر می شود. اولین و مهمترین عارضه کم خونی ، خستگی است. فعالیت حیاتی افرادی که هموگلوبین خون آنها پائین است، کاهش یافته؛ زود خسته می شوند. ضعف و رنگ پریدگی، التهاب و سوزش زبان، زخم کناره دهان وشکنندگی ناخن ها و همچنین سردرد و سرگیجه از عوارض بعدی کم خونی است. تمایل غیر طبیعی به خوردن مواد غیر غذایی مانند خوردن یخ، نشاسته خام یا برنج خام نیز از نشانه های کم خونی فقر آهن است. این مشکل درکودکان بیشتر دیده می شود. کودکانی که به خوردن خاک تمایل پیدا می کنند؛ به طور غیر مستقیم از کم خونی خود خبر می دهند. کودکان کم خون ، اشتهای خود را به غذا از دست می دهند و مقاومتشان در برابر عوامل عفونی کاهش می یابد.

چون آهن، علاوه بر فعالیت خون سازی در ساختمان عضلات و بعضی از آنزیم های مهم بدن نیز وارد می شود؛ کمبود آن منجر به کندی رشد جسمی و به خصوص مغزی نوزادان و شیرخواران می گردد. این ضایعه در موارد شدیدتر ممکن است برگشت ناپذیر شده، کودک را در کند ذهنی همیشگی نگه دارد. خردسالان کم خون، اغلب نا آرام و تحریک پذیرند. کودکان کم خون در مرحله پیش دبستانی و دبستانی با ضعف یادگیری ودرک مطالب روبرو می شوند. کم خونی فقر آهن در بانوان باردار، بر رشد جنین اثرگذاشته؛ ممکن است زمینه ساز سقط شود. نوزادانی که از مادران مبتلا به فقر آهن به دنیا می آیند؛ اکثرا کم وزن و ضعیف هستند.

به طور خلاصه، علایم و عوارض کم خونی عبارتند از:

رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها؛

ضعف و خستگی زودرس؛

سرگیجه، به خصوص به هنگام بلند شدن از زمین؛

بی حوصلگی، افسردگی و سایر اختلالات خلقی؛

سردرد؛

خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها؛

حالت تهوع؛

کاهش (و گاهی افزایش)خونریزی قاعدگی؛

کاهش حافظه، توان یادگیری و نهایتا افت تحصیلی؛

تیرگی دور چشم؛

بعضی یبوست های مقاوم به درمان؛

برخی جوش های مقاوم به درمان؛

ریزش مو و گود شدن روی ناخن(یا ناخن قاشقی که در کم خونی های شدید دیده می شود).

البته ذکر علایم فوق به این معنا نیست که هر کس کم خونی دارد تمام علایم فوق را نشان می دهدو همچنین به این معنا هم نیست که اگر فردی بعضی علایم فوق را داشت؛ حتما کم خون است


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیکم خونیفقر آهنپزشکی

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 5:15 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

آیا میخ و نعل اسب در غذا، کم خونی اطفال را درمان می کند؟

یک متخصص اطفال گفت : ما دو نوع آهن داریم؛ آهن آلی که از طریق غذا و خوردنی ها جذب بدن می شوند و دیگر آهن معدنی که شامل آهن های موجود در اشیا ازجمله؛ ملاقه آهنی، میخ و نعل اسب و انواع و اقسام داروهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ساغر یزدانی متخصص اطفال و رشد و تغذیه کودک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نبض شهر درباره آهن موجود در بدن اطفال گفت : مقدار آهن جذب شده در دوران جنینی تا حدود 4 ماهگی یا وقتی که وزن نوزاد به دو برابر وزن زمان تولدش برسد کفایت می کند.

وی ادامه داد : در بچه های نارس برای اینکه مدت بارداری مادر کم بوده است، از حدود یک و نیم ماهگی و یا 2 ماهگی کودک  و با تجویز پزشک،  رساندن آهن از طریق دارو را شروع می کنیم.

متخصص اطفال به نشانه های کمبود آهن در بدن کودک اشاره کرد و یادآور شد: یکی از نشانه های کمبود آهن در اطفال تعریق زیاد و سرد شدن دست و پای کودک، به خصوص موقع شیر خوردن است.

وی درباره انواع جذب آهن  گفت: ما دو نوع آهن داریم؛ آهن آلی که از طریق غذا و خوردنی ها جذب بدن می شوند و دیگر آهن معدنی که شامل آهن های موجود در اشیا ازجمله؛ ملاقه آهنی، میخ و نعل اسب و انواع و اقسام داروهاست.

ساغر یزدانی تصریح کرد : تا سن 6 ماهگی که کودک فقط از شیر تغذیه می کند جذب آهن از طریق غذا و اشیا داخل غذا ممکن نیست؛ یعنی از 4 تا 6 ماهگی فقط از طریق یکی از انواع دارو و با تشخیص پزشک آهن بدن کودک تامین می شود.

وی درباره آهن موجود در اشیا گفت : درباره استفاده از اشیا داخل غذا و مقدار آهن موجود در آنها هیچ تحقیق علمی نشده است؛ مثلا در هر 100 گرم گوشت تقریبا 2 تا 3 گرم آهن دارد، ولی این تحقیق درباره اشیا نشده است؛ فقط می دانیم که اشیا 6 میلیارد یون آهن آزاد می کنند اما وارد تست علمی نشده است؛ و نکته مهم این است که چون بدن اطفال حساس است و ما باید مقدار مشخصی آهن به بدن آنها برسانیم و نمی دانیم چقدر آهن در اشیا موجود است و چقدر تجزیه و جذب بدن کودک می شود پس کمبود آهن را از طریق دارو برطرف می کنیم.

متخصص اطفال خاطرنشان کرد: اهمیت مصرف داروها در تعیین مقدار آن است، زیرا جذب زیاد آهن هم باعث رسوب در کبد و مغز می شود و به تازگی هم مشخص شده است یکی از ریزفاکتورهای بیماری آلزایمر از جذب بسیار آهن است.

ساغر یزدانی به بهترین نوع جذب آهن برای بدن انسان اشاره کرد و گفت : آهن مواد غذایی به صورت مولکول جذب نمی شود بلکه وارد دستگاه گوارش شده و از آن طریق جذب بدن انسان می شود؛ آهن های موجود در گوشت ، دل ، جگر ، مرغ و ماهی از نوع fe2 هستند و راحت تر جذب بدن می شود و آهن موجود در سبزیجات از نوع یون fe3 هستند و نوع آهن با بدن دام سازگارتر است؛ ما از طریق سبزیجان آهن دریافت می کنیم ولی مقدار دریافت آهن از خوردن سبزیجات بسیار کمتر از پروتئین هاست.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیآهنیون آهنغذااطفالکم خونینعل اسب

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 4:55 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

شفا آنلاين-آهن در موادغذایی كه ما مصرف می‌كنیم، به شكل آلی و معدنی است.

به گزارش شفا آنلاین،چند روز پیش برای خرید عرق نعناع به عطاری رفته بودم كه دیدم 2 خانم مسن از فواید داروهای گیاهی و نبود برخی بیماری‌ها در قدیم صحبت می‌كردند. فروشنده نیز با آنها همراهی می‌كرد: «قدیم نه سرطان بود نه این همه سكته و بیماری‌های گوارشی، همه هم از داروهای گیاهی استفاده می‌كردند.»
بعد هم ملاقه‌ای كه بالای مغازه‌اش آویزان كرده بود را نشان داد و گفت: «این ملاقه اسمش حوم است، این جوون‌ها نمی‌دانند، قدیمی‌ها میخ طویله و نعل اسب می‌انداختند توی دیگ غذا و اصلا كمبود آهن و كم‌خونی نداشتند، حالا ما باید برگردیم به همان روش یعنی اگر این ملاقه را هم در غذا بگذارید، آهن مورد نیاز بدن تامین می‌شود.» با تعجب چشم‌هایم گرد شد، پرسیدم: «حوم یعنی چه؟ همین ملاقه را بگذاریم تو غذا، آهن موردنیاز بدنمان تامین می‌شود؟!»

خانم مسن سریع وسط حرفم پرید و گفت: «بله، من مدتی است كه در غذای در حال پخت، ملاقه آهنی می‌گذارم و هیچ كدام از اعضای خانواده‌مان كمبود آهن ندارند،» فروشنده نیز به من گفت: «دخترم! این قرص‌های آهن، كبد را تخریب می‌كنند. خوب نیستند، مواد شیمیایی دارند و هر چیزی طبیعی‌اش بهتر است.» دیگر چیزی نگفتم، عرق نعناع را گرفتم و وقتی خواستم حساب كنم یك ورق به دستم داد كه از خواص حوم در آن نوشته بود. جلوگیری از لخته‌شدن خون، رفع مشكل‌ها و ناتوانی‌های جنسی، تقویت پوست و هزار جور خاصیت دیگر. نمی‌خواهیم بگوییم قدیم، كمبود آهن بوده یا نه چون معیار سنجش آن وجود نداشته‌ اما آنچه اهمیت دارد این است كه دوره و زمانه میخ طویله در غذا انداختن گذشته اما انگار هنوز برخی‌ها دوباره به همان دوران بازگشته‌اند.

با دكتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی در مورد كمبود آهن، راه‌های درمانش و تاثیر حوم بر كم‌خونی گفت وگو كردیم که در ادامه می خوانید.

چه اتفاقی می‌افتد كه بدن دچار كم‌‌خونی یا فقرآهن می‌شود؟
كم‌خونی انواع مختلفی دارد اما كم‌خونی تغذیه‌ای یعنی كمبود ویتامین‌B12، اسیدفولیك و آهن. این در حالی است كه آهن یكی از فراوان‌‌ترین عناصر در پوسته زمین است. باید بدانیم فقرآهن حتما با کم خونی  همراه نیست و باید مراحلی در بدن طی شود تا فرد دچار كم‌خونی شود. در حقیقت اگر فقرآهن درمان نشود، می‌تواند فرد را دچار كم‌خونی كند. فقرآهن دلایل مختلفی دارد، كمبود دریافت آهن یا وجود مهاركننده‌های جذب آهن در رژیم‌غذایی افراد. به طور مثال، انواع گوشت‌ها یعنی هم گوشت قرمز و هم سفید، دارای مقادیر زیادی آهن هستند اما قابلیت جذب آهن در گوشت قرمز بیشتر است. همچنین موادغذایی كه جوش‌شیرین یا pH قلیایی دارند، مانع از جذب آهن در بدن می‌شوند. یكی دیگر از عوامل كمبود آهن به دلیل دفع خون از بدن است. یعنی افرادی كه كولیت زخمی، زخم‌معده یا روده و بواسیر دارند و زنان در سنین باروری به دلیل قاعدگی دچار كمبود آهن می‌شوند و زنانی كه از IUD استفاده می‌كنند یا خونریزی‌های شدید دارند در معرض كمبود آهن هستند.

آهنی كه در موادغذایی وجود دارد به چه شكل است؟
آهن در موادغذایی كه ما مصرف می‌كنیم، به شكل آلی و معدنی است. منابع دارویی یعنی مكمل‌های حاوی آهن و اشیای آهنی، معدنی هستند و غذاهایی با منشأ گیاهی و حیوانی حاوی آهن‌ آلی‌اند و آهن آلی جذب بهتری نسبت به آهن معدنی دارد.

در تبلیغ این ملاقه آهنی (حوم) آمده مغز برای سلامت به 6 میلیارد یون آهن نیاز دارد كه با استفاده از این ملاقه، این نیاز برطرف می‌شود. به نظر شما چه نقدی به این ادعا وارد است؟
یكی از شگردهای عوام فریبی این است كه همیشه واقعیت را با دروغ بیامیزیم. شكی نیست كه كاركرد مغز به آهن وابسته است و كمبود آهن در كاركرد ذهنی افراد تاثیر می‌گذارد اما آهن به تنهایی در غذا قابلیت جذب ندارد و علاوه بر آن، گروه‌های اصلی موادغذایی، تمام مواد مغذی را در كنار هم برای بدن تامین می‌كنند و در واقع، عملكرد هر ارگان با مجموعه این مواد مغذی با نسبت‌های متعادل فراهم می‌شود.

آیا این باور که قرص آهن روی كبد تاثیر می‌گذارد، درست است؟
مكمل‌های آهن از آهن معدنی تشكیل شده‌اند كه به شكل نمك است و نوع سولفات آهن قابلیت جذب بالایی دارد. آهن به خودی خود یك سم است و می‌تواند مسمومیت‌زا باشد و یكی از عوامل مسمومیت می‌تواند آسیب كبدی باشد ولی باید توجه داشته باشیم قرص آهن بر مبنای تشخیص پزشك و علت کم خونی و فقرآهن در یك دوره زمانی مشخص و با دوز مشخص تجویز می‌شود. میزان نیاز افراد به آهن، با توجه به سن، جنس و شرایط جسمی تفاوت می‌كند. فقرآهن در خانم‌ها به‌خصوص در سنین باروری شایع‌تر و در مردان شیوع كمتری دارد. به طور متوسط هر فرد روزانه به 12 میلی‌گرم آهن نیاز دارد و هر 100 گرم گوشت قرمز، دارای 2 میلی‌گرم و هر 100 گرم عدس، دارای 7 میلی‌گرم آهن است.

در كشور ما، آهن بیشتر از چه منابعی تامین می‌شود؟
در سال 80-79 انستیتو تحقیقات تغذیه كشور در مورد الگوی مصرف موادغذایی تحقیقی انجام داد كه مشخص شد درصد قابل‌توجهی از آهن دریافتی مردم از نان و غلات تامین می شود اما به هر حال گوشت‌های قرمز و سفید هم مقادیر فراوانی آهن دارند.

ملاقه فلزی واقعا به درد می‌خورد؟
یادتان باشد که در ابتدا باید كمبود آهن در افراد تشخیص داده شود، بعد علت آن را پیدا كنیم و سپس با دوز مشخص و در دوره زمانی موردنیاز، قرص آهن تجویز شود. آهن معمولی قابلیت جذب ندارد، تازه اگر فرض كنیم كه ملاقه آهنی در غذا، آهن مورد نیاز بدن را تامین كند، مقدار آن اهمیت دارد چون غلظت آهن در یك لیتر غذا یا 5 لیتر تفاوت می‌كند. به علاوه برخی افراد نیازی به آهن ندارند و دریافت اضافی آهن می‌تواند زمینه برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی- عروقی را در آنها فراهم كند. همچنین گروه‌های سنی مختلف نیازشان به آهن متفاوت است. به همین دلیل افراد برای تامین آهن مورد نیازشان نباید از گذاشتن هر شی آهنی در غذای در حال پخت استفاده كنند.

سلامت نیوز


موضوعات مرتبط: علمیپزشکی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیدرمان ، کم خونی ، ملاقه ، آهنی ، نعل اسب

تاريخ : چهار شنبه 24 تير 1394 | 4:48 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 



سرطان سينه,علائم سرطان سینه,نشانه های سرطان سینه

خانم ها بخوانند/ 7 خطاي رایج زنان درباره سرطان سينه
كارشناس مامايي در يزد 7 خطاي رایج زنان درباره سرطان سينه را تشريح كرد.
* باورغلط اول: توده‌های پستانی تقریبا همیشه سرطان هستند.
این عقیده نادرستی است که هر توده‌‌ای در پستان به معنی وجود سرطان است. اگر چه هر خانمی که در پستان خود احساس توده‌ داشت باید به فکر سرطان باشد تا عکس این موضوع ثابت شود، اما این نباید زنان را نگران کند.


هر چه سن یک زن بیشتر باشد، احتمال بیش تری دارد تا یکی از ۷ تا ۸ نفری باشد که مبتلا به سرطان پستان می‌‌شوند. همچنین احتمال بیش تری وجود دارد که توده ‌های پستانی در زنان سالمند و زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می‌ شوند و یا یائسه شده‌‌اند سرطانی شوند.

 

وقتی یک توده پستانی سرطانی نباشد، به چه دلیل ممکن است ایجاد شده باشد؟
این توده‌‌ها ممکن است کیست ‌هایی باشند که معمولا خطرناک نیستند، اما ممکن است رشد غیر سرطانی و غیر طبیعی سلول‌‌ها باشد نظیر فیبروآدنوما که کمتر شایع است و یا لخته ‌های خونی که موجب ایجاد توده می‌ شوند. همچنین این توده ‌های کاذب ممکن است در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شوند که در واقع اصلا آن‌ها توده نیستند.


به هر حال دلیل توده‌‌های پستانی هر چه باشد، نباید مورد غفلت واقع شود و باید از سوی پزشک اطمینان حاصل شود که خطرناک نیستند.
گاهی لازم است معاینه جسمی از سوی پزشک صورت گرفته و گاهی نیاز به ماموگرافی و در برخی اوقات نیاز به سونوگرافی است. با انجام این آزمون‌‌ها علت توده ‌های پستانی دقیقا مشخص خواهد شد.


* باور غلط دوم: ســـرطان پستان همیشه همراه با توده ‌ای قابل لمس است.
همیشه این ‌طور نیست. همیشه سرطان‌‌های پستان با توده همراه نیستند. گاهی اوقات قبل از اینکه خانمی احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافی مشخص می‌‌شود که او دچار سرطان پستان است.
بسیاری از سرطان‌‌ها هنگام آزمون‌‌های غربالگری ماموگرافی تشخیص داده می‌ شوند.


* باور غلط سوم: توده‌‌های سرطانی با توده‌‌های خوش ‌خیم تفاوت دارند.
اگر این ‌طور فکر می‌‌کنید بدانید که همیشه توده‌‌های سرطانی متفاوت از توده‌‌های خوش‌ خیم نیستند. توده‌‌های سرطانی و توده‌‌های غیر سرطانی یا‌‌ همان خوش ‌خیم، ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.


زنان غالبا فکر می‌‌کنند وقتی توده‌‌ای سرطانی باشد، آن را به صورت توده ‌ای سفت احساس می‌‌کنند که به اطراف حرکت نمی‌ کند. این در حالی است که توده ‌های پستانی همچنین ممکن است نرم و متحرک باشند.بنابراین همیشه نمی‌‌توان گفت که توده‌‌های سفت، سرطانی و توده‌‌های نرم، بی‌خطر هستند.


در حالی که ۴۰ درصد زنان در زندگی خود با توده‌‌های پستانی مواجه می‌‌شوند، باورهای رایج درباره این توده‌‌ها کم نیست.کیست‌‌ها در صورتی که عمقی باشند احساس سوزش ایجاد می‌ کنند. اما اگر این کیست‌‌ها سطحی باشند غالبا نرم و گرد حس می‌‌شوند.
اگر توده‌‌های پستانی عمقی باشند قادر هستند بافت پستان را به جلو برانند. گاهی توده‌‌هایی که در لمس به نظر خوش‌ خیم و نرم و متحرک می‌‌آیند می‌‌توانند سرطان باشند.


توده‌‌هایی که با لمس آن‌ها زنان احساس خراش و سوزش داشته باشند معمولا خوش ‌خیم هستند و اما بهترین توصیه این است که اگر هنگام لمس هر احساسی داشتید باید مورد بررسی قرار بگیرید.


* باور غلط چهارم: نباید نگران توده‌‌های کوچک بود.
این باور غلط است که نباید با لمس توده‌‌های کوچک در پستان احساس نگرانی کرد. توده‌‌های سرطان ‌ها می‌‌توانند در زمان شروع بسیار کوچک باشند.
اندازه یا سایز توده ‌های پستانی راه خوبی برای تصمیم ‌گیری در مورد بی‌ خطری یا سرطانی بودن توده ‌ها نیست.در برخی از زنان توده‌‌های پستانی به اندازهٔ یک نخود و در برخی دیگر اندازهٔ این توده‌‌ها حتی به حد یک گریپ ‌فروت هم می‌‌رسد.


با انجام ماموگرافی حتی توده‌ هـــای بسیار کوچک مشخص می‌‌شوند. وقتی زنان واقعــــاً در پستان خود تــوده ‌ای را حس می‌‌کنند اندازهٔ آن‌ها معمولا کمتر از ۵/۲ سانتی ‌م‌تر قطر دارد.


* باور غلط پنجم: مراجعه فوری ضروری نیست.
این باور غلط را از ذهن خود دور کنید که با لمس توده نباید سریع به پزشک مراجعه کرد. مخصوصا اگر شما خانمی هستید که سن‌تان کمی بالا رفته است به تأخیر انداختن مراجعه و پیگیری توده پستانی کار درستی نیست.


هر تـــوده‌‌ای در پستان باید توسط پزشک مورد ارزیابی کامل قرار گیــــرد.گاهی پزشک توصیه می‌ کند که بعد از دوران قاعدگی برای بررسی بیشتر مراجعه کنند. ممکن است این توده نوعی کیست باشد و با قاعدگی و تغییرات هورمونی تغییر کند.
زنانی که به سن یائسگی نزدیک می‌‌شوند احتمال کمتری وجود دارد تا دچار تغییرات توده ناشی از تاثیرات هورمونی شوند، بنابراین نباید ارزیابی‌‌های پستانی به تاخیر انداخته شود.


اما این سوال مطرح می‌‌شود که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. این پزشک است که زمــــان مراجعــه بعدی را تعیین می‌‌کند و زنان خود نباید در مورد آن تصمیم بگیرند.
عده‌ای از زنان خود را با اطرافیـــان و آشنایان خود مقایسه می‌‌کنند و به گمان اینکه توده پستانی آن‌ها هم ممکن است کیست باشد و برطرف می‌‌شود به پزشک مـــراجعه نمی‌ کنند.
در حالی که اگر توده‌‌ای سرطانی باشد حتی یک هفته و یا یک ماه هم برای درمان ارزشمنـد است، مخصوصا اگر فرد جوان باشد.


* باور غلط ششم: یک توده می‌‌تواند سرطانی باشد، حتی در زنانی که تاریخچه خانوادگی سرطان ندارند.
این باور هـــم واقعیت مطلق ندارد. تنها ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان‌‌های پستان، ارثی است.اکثریت زنانی که دچار سرطان پستان می‌‌شوند هیچ عامل خطری ندارند. پس این جمله هم واقعیت ندارد که اگر خانمی در خانواده‌‌ای زندگی می‌ کرد که تاریخچه سرطان در آن وجود نداشت، توده‌‌های پستانی هرگز سرطانی نخواهند شد.


* باور غلط هفتم: در زنانی با داشتن تاریخچه کیست، توده‌‌های پستانی سرطانی نیستند.
همیشه این ‌طور نیست. برخی از زنان که سالیان زیاد در پستان خود کیست داشته ‌اند نباید تصور کنند که این کیست‌‌ها نگران‌ کننده نخواهند شد، چرا که ممکن است کیست‌‌ها هم دچار تغییراتی شده و به توده‌‌های سرطانی تبدیل شوند.


همه خانم‌‌ها باید توجه کنند که هر زمانی که در پستان ‌های خود توده‌‌ای جدید یافتند باید فورا به پزشک مراجعه کنند تا نگرانی‌‌هایشان برطرف شود، چرا که ممکن است این توده از‌‌ همان کیست ‌های قدیمی نباشد.


منبع:
صديقه عليشاهي
كارشناس مامايي مركز بهداشت استان يزد

webda.behdasht.gov.ir


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالسرطانسرطان سینهزنزنانغلطمرگ

تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394 | 14:21 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

بیماری پارکینسون به دلیل از دست دادن تدریجی سلول های مغزی تولیدکننده دوپامین بوجود می آید. دوپامین یکی از مهمترین ترکیبات انتقال دهنده عصبی در بدن است.

 

محققان موسسه CSIR هند موفق به توسعه روشی شده اند که با استفاده از نانوذرات، بیماری پارکینسون درمان می شود.

 

درمان پارکینسون با فناوری نانو

بیماری پارکینسون به دلیل از دست دادن تدریجی سلول های مغزی تولیدکننده دوپامین بوجود می آید. دوپامین یکی از مهمترین ترکیبات انتقال دهنده عصبی در بدن است.

محققان موفق به توسعه روشی شده اند که از نانوذرات برای انتقال دوپامین به مغز استفاده می کند. دوپامین به این روش از سدخونی مغز نیز عبور می کند و قادر به کاهش علایم پارکینسون است.

آزمایش های اولیه این روش روی موش های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج اکثر اندام را درگیر می کند. پارکینسون پس از آلزایمر شایع ترین بیماری سیستم اعصاب است که بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می شود.

جسم سیاه پیام های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می شود.

به گزارش مرکز پیشگری و کنترل بیماری آمریکا، از هر 500 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.

نتایج این تحقیقات در نشریه ACS منتشر شده است.

 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیپارکینسونپزشکیدوپامینسلولهای مغزی

تاريخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394 | 1:21 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
کشف چراغ راهنمایی و رانندگی در مریخ
مریخ نورد کنجکاوی پیچیده ترین کاوشگر سازمان فضایی امریکا (ناسا) در روزهای اخیر تصویر عجیبی از سیاره مریخ به زمین مخابره کرد تا تعجب زمینیان را برانگیزد.

به گزارش آلامتو به نقل از خبرگزاری مهر، مریخ همواره یکی از سیاره های اعجاب انگیزی بوده که هر روز رازهای جدیدی را برای زمینیان افشا می کند. مریخ نورد کنجکاوی پیچیده ترین کاوشگری است که به سطح مریخ فرستاده شده است. این مریخ نورد در مدت ماموریت فضایی خود تصاویر مختلفی را از سطح مریخ به زمین ارسال کرده است اما اکنون تصویر عجیبی از این مریخ نورد به زمین مخابره شده تا تعجب جهانیان را برانگیزد. یکی از شهروندان انگلیسی در فیلم های منتشر شده از سوی ناسا پی به تصویر عجیبی برد که از چشمان کارشناسان ناسا بازمانده بود.

“جوزف وایت” در این رابطه می گوید:” من همیشه تصاویر و فیلم های منتشر شده از سوی ناسا را دنبال و مشاهده می کنم اما در فیلم جدیدی که از سوی ناسا منتشر شد، تصویر عجیبی را دیدم که برایم سوال برانگیز بود. در تصویری که توسط دوربین علمی  “MastCam” کنجکاوی گرفته شده بود، یک جسم عجیب بر سطح زمین ترک خورده سیاره مریخ دیده می شد. این تصویر را در شبکه های اجتماعی و اینترنت منتشر کردم تا بتوانم علاوه بر اینکه مسئولان ناسا را متوجه این شی کنم، از نظرات سایر کاربران نیز آگاهی پیدا کنم. به نظر من این شی عجیب شبیه چراغ راهنمایی و رانندگی بود و تمامی کاربران نیز چنین نظری داشتند.”

این تصویر در روزهای اخیر بیش از چندین میلیون بار در شبکه های اجتماعی و همینطور اینترنت به اشتراک گذاشته شده و کاربران نظرات مختلفی را درج کرده اند.

برخی از کاربران معتقد بودند که این تصویر می تواند نشانه ای از حضور بیگانگان و موجودات زنده در سایر اجرام آسمانی باشد و از این شی با عنوان شی که هوشمندانه طراحی شده، یاد کرده بودند. با وجود تمام سر و صداهایی که این جسم عجیب به راه انداخت اما ناسا نه تنها با نظرات کاربران مبنی بر حضور بیگانگان موافق نبوده بلکه اعلام کرده است که این جسم عجیب تنها یک سنگ معمولی است که در اثر فشارهای لایه های زمینی یا دلایل دیگر به این شکل مبدل شده است!


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمریخچراغ راهنمایی ورانندگی

تاريخ : چهار شنبه 9 مهر 1393 | 1:38 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
عصاره‌های مرغ و گوشت، چند سالی است که وارد صنایع غذایی کشور شده است و به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عصاره‌های مرغ و گوشت که به صورت قرص‌های کوچک بسته‌بندی می‌شود، از نظر بهداشتی و تغذیه‌ای دارای ارزش است و عصاره واقعی گرفته شده از مرغ و گوشت می‌باشد ولی از آنجایی که هر واحد عصاره از نظر تأمین نیاز روزانه تغذیه‌ای ماده غذایی کمی را شامل می‌شود، بنابراین لازم است افراد فقط به استفاده از آنها اکتفا نکنند.
 
دکتر کیمیاگر ادامه داد: عصاره‌های مرغ و گوشت، حاوی مقادیر بالایی از سدیم هستند که برای افراد دارای فشارخون بالا،‌اصلاً توصیه نمی‌شوند.
 
همچنین این عصاره‌ها حاوی مقادیر ژلاتین هم می‌باشد که برای استخوانها و غضروفهای بدن مفید است. 
 
دکتر کیمیاگر اظهار داشت: استفاده از این عصاره‌ها برای افرادی که تحت رژیم‌های غذایی کم کالری هستند، برای تهیه انواع سوپ، بسیار مفید است.

 


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیعصاره ی گوشتعصاره ی مرغطعم دهندهصنایع غذایی

تاريخ : چهار شنبه 5 شهريور 1393 | 1:25 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
یک تامل/
 
او آگاهانه قصد دارد تصویر مبهم و در عین حال مثبتی را که در أذهان نسبت به او شکل گرفته با مصاحبه و توضیحات سخت و احیانا گریزاننده ریاضی خراب نکند؟
 

مجهول‌ها:

آیا عدم مصاحبه مریم میرزاخانی با رسانه‌ها ممکن است به دشواری و غیرقابل فهم بودن یافته‌ها و ایده‌های ریاضی‌اش برای اکثریت بالآی مخاطبان برگردد؟ به عبارت ديگر، آيا او آگاهانه قصد دارد تصویر مبهم و در عین حال مثبتی را که در أذهان نسبت به او شکل گرفته با مصاحبه و توضیحات سخت و احیانا گریزاننده ریاضی خراب نکند؟

یا امتناع از مصاحبه ناشئ از این بیم است که زیادی روی زن بودن او و معدودبودن حضور زنان در عرصه ریاضیات تأکید شود و أصل یافته‌ها و أیده‌هایش در سایه بماند؟

شاید هم أصولا از رسانه‌ای شدن و جنجال‌های رسانه‌ای گریزان است؟

آیا این واقعیت که او وقتی که خبر برگزیده شدن به عنوان برنده جایزه فیلدس را از طریق میل دریافت کرده ابتدأ آن را میلی جعلی تصور کرده به فروتنی او برمی گردد یا به این بر می‌گشته که حتی برای خود او هم قابل تصور نبوده که یک زن برنده اینجایزه شود؟ یا...؟

معلوم‌ها:

میرزاخانی هنوز هم زمانی که در فکر کردن به مباحث ریاضی جدی می‌شود قلمی برمی دارد و صفحه کاغذ را پر از تصویر و خط و خطوط می‌کند. در این لحظه است که فرزند سه سأله او هم به وجد می‌آید: مامان دوباره شروع کرد به نقاشی کردن.

این هم جمله‌ای از ميرزاخاني در سال گذشته به هنگام دریافت جایزه انجمن ریاضی دانان آمریکا: «موانع و محدویت‌ها برای دخترانی که به ریاضیات علاقه مندند احیانا همین حالا هم کمتر از دورانی که من رشد می‌کردم (دبیرستان) نیست. و  این برای زنان همچنان چالشی بزرگی است که چگونه ارتقا و پیشرفت کاری و حرفه‌ای خود را با مأموریت‌ها و مسئولیتهای خانوادگی پیوند بزنند.

 این چالش اغلب زنان را در برابر تصمیم گیری‌های دشواری قرار می‌دهد که اثری منفی بر فعالیت‌های کاری و حرفه أشان دارد.» (میرزاخانی خودش ظاهرا از پس این چالش خوب برآمده، ولی دشواری مورد أشاره‌اش برای زنان بارز‌تر از آن است که انکارشدنی باشد).


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیمریم میرزاخانیریاضیدانمعلوممجهول

تاريخ : شنبه 1 شهريور 1393 | 1:43 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
 
 

شایع‌ترین شکایت جنسی زنانی که با پزشک تماس می‌گیرند، با این جمله شروع می‌شود: «دیگر علاقه‌ای به رابطه‌‌زناشویی ندارم.» حتی زنان جوان این شکایت را بیان می‌کنند. نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ۴۰ میلیون نفر از زنان آمریکایی چنین شکایتی دارند اما مشکل چیست؟ آیا این زنان مشکل را با شوهرانشان مطرح کرده‌اند؟اولین گام در درمان کاهش میل‌جنسی این است که ریشه آن را بشناسیم.


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیارگانیسمجنگ قدرتمیل جنسیسرطان سینهسرطان پروستاترابطه ی زناشویی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 1 شهريور 1393 | 1:33 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
قارچ، مخمری ذره‌بینی است که به‌طور طبیعی به مقدار کم در واژن زندگی می‌کند. «عفونت قارچی» واژن هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های قارچی بیش از حد در آن رشد ‌کنند.
 
آنچه خانم‌ها باید درباره عفونت‌های مخمری واژن بدانند

قارچ، مخمری ذره‌بینی است که به‌طور طبیعی به مقدار کم در واژن زندگی می‌کند. «عفونت قارچی» واژن هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های قارچی بیش از حد در آن رشد ‌کنند. این عفونت‌ها بسیار رایج هستند. گرچه ممکن است عفونت‌های قارچی باعث آزار شما شوند، اما معمولا مشکل وخیمی ایجاد نمی‌کنند و درمان آنها نیز ساده است.

بیشتر موارد عفونت قارچی ناشی نوعی قارچ به نام «کاندیدا آلبیکانس» است. در واژن سالم، تعداد زیادی باکتری و اندکی سلول قارچ وجود دارد. شایع‌ترین باکتری موجود در واژن «لاکتوباسیلوس واژینالیس»، مانع رشد بیش از حد موجودات ذره‌بینی از جمله قارچ می‌شود.

تعادل میان این موجودات ذره‌بینی زمانی به هم می‌خورد که سلول‌های قارچ بیش از حد رشد کنند. گاهی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد این عدم تعادل و رشد قارچ در واژن می‌شود. بالا رفتن میزان استروژن در بدن زن به علت بارداری یا درمان جایگزینی هورمونی پس از یائسگی نیز باعث رشد قارچ خواهد شد. برخی از بیماری‌ها مانند دیابت یا عفونت HIV نیز به عفونت قارچی می‌انجامند.
علائم

عفونت قارچی واژن باعث خارش یا سوزش واژن یا گاهی احساس درد یا سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی می‌شود. برخی از زنان ممکن است ترشح غلیظ، تکه‌تکه و سفیدرنگ داشته باشند که بویی ندارد و مانند پنیر تازه است. احتمال بروز این علائم در هفته پیش از شروع قاعدگی بیشتر است.
تشخیص و درمان

در خیلی از موارد ممکن است تصور شما در مورد نوع عفونت اشتباه باشد بنابراین اگر مطمئن نیستید که دچار چه نوع عفونتی شده‌اید یا اگر برای اولین بار است که چنین علائمی را مشاهده می‌کنید، به پزشکتان مراجعه کنید. اگر باردار هستید، حتما با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است لازم باشد معاینه واژینال انجام شود.

برخی از عفونت‌های واژن مانند «واژینوز باکتریایی»، «عفونت کلامیدیا» و «سوزاک» خطر عوارض حین بارداری را افزایش می‌دهند. ممکن است زنانی که داروی ضدانعقاد «وارفارین» مصرف می‌کنند، در صورت استفاده از داروهای ضدقارچی، دچار افزایش خون‌ریزی‌های غیرعادی و کبودشدگی شوند بنابراین اگر وارفارین مصرف می‌کنید، پیش از مصرف داروهای ضدقارچی با پزشکتان صحبت کنید.

اگر عوامل خطرساز بیماری‌های آمیزشی دارید، پیش از خوددرمانی با پزشک مشورت کنید. یک خطر خوددرمانی این است که گاهی علائم شما به علت عفونت قارچی نیست و به عفونت دیگری برای مثال واژینوز باکتریایی یا بیماری عفونی آمیزشی مربوط است. اگر درد لگنی یا تب دارید و درمان‌های خانگی‌تان موثر واقع نشده‌اند، باید به پزشک مراجعه کنید.
درمان خانگی

اگر پیش از این دچار عفونت قارچی شده‌اید و می‌توانید علائم آن را شناسایی کنید و باردار هم نیستید، می‌توانید خودتان را با داروهای بدون نسخه، در خانه درمان کنید؛ به این ترتیب که یک کرم یا شیاف ضدقارچی را به طور موضعی استعمال یا قرص‌های خوراکی ضدقارچی استفاده کنید. برای استفاده از داروهای ضدقارچی بدون نسخه، از دستورات روی بسته دارو پیروی کنید و این اصول راهنما را نیز مدنظر قرار دهید:

• رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌، سبزی، غلات سبوس‌دار و لبنیات کم‌چرب داشته باشید. خوردن غذاهای مناسب به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مقابله کند. گرچه ثابت نشده است که رابطه مستقیمی میان خوردن غذاهای حاوی باکتری‌های لاکتوباسیل مانند ماست یا شیرهای پروبیوتیک (اسیدوفیلوس) و کاهش علائم ناشی از عفونت‌‌‌های قارچی وجود داشته باشد، اما این غذاها می‌توانند بخشی از رژیم غذایی سالم شما باشند.

همچنین باید بدانید ثابت نشده است که استفاده از مکمل‌های خوراکی لاکتوباسیل یا استعمال فراورد‌ه‌های موضعی حاوی آن در واژن، به پیشگیری از عفونت‌های قارچی در زنانی که به تازگی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند، کمک می‌کند.

• هنگام استفاده از داروهای ضدقارچی موضعی به جای تامپون، از نوار بهداشتی استفاده کنید. تامپون‌ها داروها را به خود جذب می‌کنند.

• برای تمیز کردن ناحیه تناسلی از صابون استفاده نکنید و فقط آب کافی است.

• اگر آمیزش جنسی برایتان دردناک است، از آن پرهیز کنید. می‌توانید از ژل‌های نرم‌کننده محلول در آب برای کاهش تحریک استفاده کنید.

• اگر از کرم یا شیاف ضدقارچ برای درمان عفونت استفاده می‌کنید، برای پیشگیری از بارداری نمی‌توانید به استفاده از کاندوم یا دیافراگم اکتفا کنید. روغن موجود در برخی از این داروها به لاتکس - ماده‌ای که اغلب این وسایل از آنها ساخته می‌شود ـ آسیب می‌زند.

• اگر ناحیه تناسلی متورم یا دردناک است، نشستن در آب گرم (آب ولرم نه آب داغ) وان حمام یا وان نشسته (sitz bath) به شما کمک می‌کند. می‌توانید یک حوله سرد و مرطوب روی ناحیه بگذارید. از دستمالی کردن ناحیه متورم برای تسکین خارش پرهیز کنید.

• موثربودن روش‌های درمانی خانگی مانند استعمال کرم روغن درخت چای یا مصرف مکمل‌های سیر ثابت نشده است بنابراین با پزشکتان مشورت کنید. این شیوه های درمانی چندان مورد بررسی علمی قرار نگرفته اند. این درمان‌ها حتی ممکن است باعث مشکلات دیگری شوند و برای مثال در برخی از زنان، واکنش آلرژی ایجاد کنند.

• اگر علائم خفیف باشند، می‌توانید مدتی منتظر بمانید و ببینید عفونت قارچی خود به خود برطرف می‌شود یا نه.

عفونت‌های قارچی در دوران بارداری شایع هستند. اگر باردار هستید، بدون مشاوره با پزشکتان دارویی برای درمان این عفونت مصرف نکنید. بسیاری از زنان ممکن است بازگشت یا عود عفونت قارچی را تجربه کنند. اگر بیش از چهار بار در سال به عفونت قارچی دچار شدید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را انجام دهد تا دریابد آیا این عفونت‌های مخمری مکرر ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت هستند یا نه.
عفونت زنانه شایع
پیشگیری

می‌توانید حتی‌الامکان با خشک نگه داشتن ناحیه واژن و به اصطلاح دادن امکان «هوا خوردن» به آن، از عفونت‌های قارچی پیشگیری کنید.

• لباس زیر کتانی بپوشید و از پوشیدن لباس زیر نایلونی و جوراب شلواری تنگ و چسبان خودداری کنید.

• مایوی مرطوبتان را به سرعت عوض کنید.

• از دوش واژنی، اسپری‌های زنانه، دستمال توالت رایحه‌دار و تامپون‌های دئودورانت استفاده نکنید.

4 مورد منع خوددرمانی در عفونت قارچی واژن

1) بارداری.

2) اطمینان نداشتن در این مورد که حتما علایم مربوط به عفونت مخمری واژن است.

3) قرار داشتن در معرض بیماری?های عفونی آمیزشی که نیاز به معاینه پزشکی دارند.

4) ابتلا به عفونت‌های مکرر.

نظر متخصص زنان و زایمان : دکتر ملک منصور اقصی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
خطر طبی لباس های تنگ و چسبان

عفونت قارچی، نوعی عفونت تناسلی شایع در زنان است که اغلب با احساس خارش و سوزش همراه با ترشحات یا بدون ترشحات از واژن خود را نشان می‌دهد. بیش از اینکه عواملی مانند سن، ابتلا به بیماری، بارداری و... در ابتلا به عفونت قارچی موثر باشند، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در بروز آن تاثیر بسزایی دارند.

در مواردی که به دلایل مختلف مانند مصرف آنتی‌بیوتیک، کورتیکوستروئید یا تغییرات هورمونی، pH واژن تغییر کند، تعداد قارچ‌ها افزایش می‌یابد و فرد دچار علائم ناشی از عفونت قارچی می‌شود. تغییر pH واژن در افراد باردار، مبتلایان به دیابت و کسانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

این عفونت شایع، درمان ساده‌ای دارد و برای رفع آن می‌توان از داروهای ضدقارچ که به شکل کرم واژینال یا شیاف وجود دارند یا داروهای خوراکی و موضعی، استفاده کرد. مصرف نابجای داروها باعث مقاومت دارویی می‌شود و درمان را پیچیده و مشکل می‌کند. طی چند سال اخیر، گروهی از محققان در مورد قارچ‌های مخمری، روی واکسنی کار می‌کنند که مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند و احتمالا این واکسن تا چند سال آینده وارد بازار می‌شود.

چنانچه علائم خفیف باشد، برای درمان ابتدا می‌توان داروهای خوراکی و موضعی‌ای را که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند تهیه و طبق دستور مندرج، از آنها استفاده کرد، اما اگر این مشکل بیش از 4 بار در سال تکرار شود و مصرف داروها نتیجه‌ای نداشته باشد، احتمالا سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف است.

تکرار عود عفونت در افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های مزمن و کسانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، بیشتر خواهد بود اما در مواردی هم عفونت بدون داشتن هیچ کدام از این عوامل مستعدکننده، مدام عود می‌کند که علت آن اختلال در سیستم ایمنی بدن است.

در مواردی که ضعف سیستم ایمنی در بروز و عود عفونت قارچی نقشی ندارد و بیماری به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهد، انجام کشت توصیه می‌شود. با این کار مشخص می‌شود که چه میکروارگانیسم‌هایی در ایجاد عفونت قارچی دخالت دارند و برای درمان، داروهای ترکیبی تجویز خواهد شد.

براساس نتایج تحقیقات، از دیگر عوامل موثر در عود مکرر قارچ‌های مخمری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان مانند شلوار جین، جوراب شلواری یا لباس زیر جذب است. به افراد مبتلا به عفونت قارچی توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنند و لباس نخی بپوشند.

به هیچ‌وجه هنگام ابتلا به این عفونت‌ها درمان های خانگی مانند استفاده از بتادین و.. را امتحان نکنید و فقط با آب ولرم محل مورد نظر را بشویید و باعث تحریک این ناحیه نشوید و عوامل عودکننده را بشناسید. زنان باردار بدون مشاوره با پزشک نباید دارویی مصرف کنند. افراد دیابتی هم می‌توانند با کنترل قندخون و رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن ناحیه واژن، از عفونت‌های قارچی مکرر جلوگیری کنند.

موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیعفونت زنانه , بیماری زنان , عفونت‌ مخمری واژن

تاريخ : شنبه 1 شهريور 1393 | 1:30 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
چرا بعضی از افراد مشهور انگار خیال پیر شدن ندارند؟
 



چرا بعضی از افراد مشهور انگار خیال پیر شدن ندارند؟ همه اش زیر سر گریم های سنگین است؟ دم جراحان زیبایی زبردست را دیده اند؟ کلی پول خرج می کنند؟ البته این واقعیت را انکار نمی کنیم که روش های زیبایی و گریم های آرایشی و عکس های فتوشاپی و ... جوانی کاذب را به آنها هدیه داده اند و اصل ماجرا چیز دیگری است اما همیشه اینطور نیست و خیلی ها هم هستند که با مراقبت و دوری از عوامل پیرکننده پوست هنوز ماشاءالله جوان مانده اند. راز جوانی آنها چیست؟


موضوعات مرتبط: علمیمتفرقه
برچسب‌ها: بازیگر ، پاتوق پرتقالیبازیگران ، بازیگران زن ، بازیگران سینما ، راز زیبایی ، بازیگران ، جوانی بازیگران ، بازیگران جوان

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 30 مرداد 1393 | 2:57 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

کله‌پاچه از جمله غذاهایی است که خوردن آن از قدیم بین ایرانیان مرسوم بوده است. کله‌پاچه شامل بناگوش، زبان، مغز، چشم و پاچه می‌شود و طبخ آن زمان زیادی می‌برد. گاهی می‌خوانیم که مصرف کله‌پاچه به‌دلیل چربی بالایی که دارد توصیه نمی‌شود.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با صحت این موضوع پرسیدیم.

آقای دکتر! لطفا بفرمایید هر جزو از کله‌پاچه حاوی چه ترکیبی است و خوردن آن چه فایده‌ای دارد؟

همان‌طور که اشاره کردید کله‌پاچه قسمت‌های مختلفی دارد و هر کدام خاصیت ویژه‌ای دارند. پاچه کمترین میزان چربی را دارد و گرچه پروتئین آن بین پروتئین‌های حیوانی کامل نیست ولی به هر حالت چون با سایر بخش‌ها خورده می‌شود، قابل‌توصیه است. پاچه لذیذ است و مصرف آن ممنوعیت ندارد.

زبان مثل گوشت‌های قرمز دیگر است اما بهتر است قسمت‌های آخری مثل خرخره مصرف نشود. بناگوش نیز از گوشت لخم و بخش‌های چربی تشکیل‌ شده که بهتر است بخش چربی آن خورده نشود گرچه این بخش لذیذ است و گروهی از افراد به دلیل همین چربی به کله‌پاچه علاقه دارند.

آیا چشم هم جزو بخش‌های خوراکی کله‌پاچه است؟
چشم بسیار پرچربی است و مصرف آن چندان توصیه نمی‌شود البته باز هم این موضوع به میزان مصرف افراد در ماه بستگی دارد.

مغز چطور؟
از نظر متخصصان تغذیه مغز به دلیل چربی و کلسترول بالا قابل‌‌خوردن نیست.
 
بهترین و بدترین قسمت کله‌پاچه کدام است؟
از نظر تغذیه‌ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین بخش مغز است که سرشار از کلسترول است. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه 8 زرده‌ تخم‌مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌ شود. البته توام بودن چربی‌هایی مثل تری‌گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می‌شود.

آیا این موضوع حقیقت دارد که کله‌پاچه و به‌خصوص پاچه کلسیم بالایی دارد و برای کسانی که دچار شکستگی هستند مفید است؟
نه، این باور چندان درست نیست. در واقع آنچه برای شکستگی استخوان و جوش‌خوردن آن مناسب است، پروتئین است که سایر موادغذایی از این نظر ارجح‌ هستند. بنابراین کله‌پاچه به‌دلیل چربی بالایی که دارد از این نظر مناسب نیست.


از نظر شما هر جزو کله‌پاچه چند واحد گوشت محسوب می‌شود؟
زبان گوسفند 3 سهم گوشت و هر پاچه 2 واحد گوشت است.

آقای دکتر! چقدر خوردن کله‌پاچه مضر است؟
اگر کسی عادت کرده در هفته یکی، دوبار کله‌پاچه بخورد مضر است اما مصرف یکی دو وعده آن، در ماه اشکالی ندارد.

مصرف کله‌پاچه برای چه اشخاص یا چه بیمارانی به کل مجاز نیست؟
طبیعتا کسانی که چربی خون بالایی دارند یا کلسترول و اسید اوریک خونشان بالاست و مبتلا به نقرس هستند، باید از مصرف کله‌پاچه اجتناب کنند. البته مصرف پاچه حتی در این گروه‌ها بدون اشکال است.

آیا خوردن آبغوره، نارنج یا آبلیمو بعد از کله‌پاچه به کاهش جذب چربی آن کمک می‌کند؟
نه، آثار مضر کله‌پاچه با مصرف این چاشنی‌ها از بین نمی‌رود. مواد ترش تنها احساس دهانی ما را برطرف می‌کنند و چربی را از دهان می‌شویند. یادتان باشد وقتی کلسترول وارد دستگاه گوارش شد، جذب می‌شود و درصدی که دفع می‌شود به قدری کم است که قابل‌محاسبه نیست!

مصرف چه موادغذایی در کنار کله‌پاچه به هضم بهتر آن کمک می‌کند؟
موادغذایی تاثیری در این موضوع ندارند. اسیدی که برای هضم لازم است به‌وسیله معده ترشح می‌شود. خوب جویدن و به اندازه خوردن مهم است. از آنجا که پخت کله‌پاچه وقت‌گیر است معمولا مردم برای مصرف به کله‌پزی‌ها مراجعه می‌کنند.
 
البته باید حتما به مغازه‌های معتبر و شناخته‌شده مراجعه کنند زیرا احتمال آلودگی و مسمومیت در صورتی که کله‌پاچه خوب نگهداری نشود، بالاست. البته در بیشتر موارد کله‌پاچه خوب پخته می‌شود و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود اما برخی مغازه‌ها کله‌پاچه را نیم‌پز می‌کنند یا می‌پزند و کنار می‌گذارند و موقع فروش در آب می‌گذارند تا داغ شود که این کار جایز نیست.

مصرف کله‌پاچه را در کدام وعده توصیه می‌کنید؟
برخی افراد آن را به عنوان صبحانه و برخی به عنوان ناهار یا حتی در وعده شام می‌خورند. مرسوم است کله‌پاچه در وعده صبحانه مصرف شود اما به هر حال مهم آن است که کله‌پاچه را به عنوان وعده اصلی غذایی بخوریم و 2 وعده دیگر در روز سبک باشد.

اگر کله‌پاچه در وعده شام خورده می‌شود باید حتما فاصله زمانی 2 ساعته تا خواب رعایت شود. در غیر این صورت غذا به خوبی هضم نمی‌‌شود و خواب آشفته‌ای خواهید داشت.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیکله پاچهمضر

تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393 | 3:35 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
جایزه ی فیلدز (Fields Medal) که معتبرترین جایزه ی ریاضیات است در کنگره بین المللی ریاضیات به برندگان اهدا می شود.

بانوی ایرانی برنده معتبرترین جایزه جهانی ریاضیاتمریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد، برنده ˈ مدال فیلدزˈ، معتبرترین جایزه ریاضیات در جهان شده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری های خارجی اعلام کردند : مدال فیلدز که به نوبل ریاضی معروف است، هر چهار سال یک بار به 2 تا 4 ریاضی دان زیر 40 سال داده می شود؛ خانم میرزاخانی، نخستین زن و اولین ایرانی است که توانسته این جایزه را دریافت کند.

وی که 37 سال دارد، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف تهران و دانشگاه هاروارد آمریکا است.

جایزه ی فیلدز (Fields Medal) که معتبرترین جایزه ی ریاضیات است در کنگره بین المللی ریاضیات به برندگان اهدا می شود.

این کنگره مهم ترین گردهم آیی ریاضیدانان سراسر جهان است هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

اولین کنگره ی بین المللی ریاضیات در سال ۱۸۹۷ در کشور سوییس برگزار شد.

میرزا خانی که از برندگان دو دوره المپیاد جهانی ریاضی بوده است،تدریس در دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشگاه پرینستون رادر کارنامه خو د دارد.

کنگره جهانی ریاضیات سال جاری از روز چهارشنبه، سیزدهم اگوست به مدت یک هفته در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار می شود.

سه ریاضی دان دیگر، ˈآرتور آویلاˈ از برزیل، ˈمنجول بارگاواˈ نظریه دان اعداد در دانشگاه پرینستون و ˈمارتین هایررˈ از دانشگاه وارویک در بریتانیا برندگان دیگر امسال هستند.

ˈاینگرید دوبشیˈ رییس اتحادیه جهانی ریاضی می گوید: به عنوان یک زن برایم فوق العاده است که می بینم مریم میرزاخانی برنده شده است و تصور اینکه یک زن برنده مهم ترین جایزه ریاضی شود، دیگر عجیب نیست.

مریم میرزاخانی به خاطر تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه رویه های ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها این جایزه را دریافت کرده است.

او پیش از این هم جوایز متعددی در رشته ریاضیات دریافت کرده بود.در سال 2006 مجله ˈ پاپیولار ساینسˈ او را به عنوان یکی از 10 نابغه آمریکای شمالی معرفی کرد.

مدال فیلدز به یاد ˈجان چارلز فیلدزˈ ریاضی دان کانادایی پایه گذاری شد و همراه با یک جایزه نقدی به مبلغ 15 هزار دلار کانادا اعطا می شود.

این جایزه اولین بار در سال 1936 به دو ریاضی دان فنلاندی و آمریکایی داده شد.

 

 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیجایزه ی فیلدزمریم میرزاخانیجایزه ی ریاضیات

تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393 | 3:2 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

دانمارک پرسرعت‌ترین اینترنت دنیا را با سرعت 43 ترابیت بر ثانیه داراست. این رکورد در گذشته برای کشورهایی نظیر کره جنوبی و آمریکا بوده است.

343430تیر پرس/ دانمارک پرسرعت‌ترین اینترنت دنیا را با سرعت ۴۳ ترابیت بر ثانیه داراست. این رکورد در گذشته برای کشورهایی نظیر کره جنوبی و آمریکا بوده است.

به گزارش تیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرعت اینترنت مبحثی است که در تمامی کشورها از مباحث مهم شمرده می‌شود.

در این میان کشورهایی نظیر: کره جنوبی،سوئد، نروژ، آمریکا، فنلاند و … از جمله پرسرعت‌ترین اینترنت‌ها را دارا هستند.

اما دو روز پیش در کشور دانمارک محققان دانشگاه dtu رکورد سرعت در فضای سایبر را بدست آورند.

۴۳ ترابیت بر ثانیه یا ۵۳۰۰ گیگابایت در ثانیه!

برای هضم این سرعت می‌توان تصور کرد که اطلاعات یک هارد دیسک ۵ ترابایتی را در کمتر از ۱ ثانیه انتقال دهیم. یا فیلم ۱۲۰ دقیقه‌‌ای fullHD یا ۱۰۸۰P را در کثری از ثانیه دانلود کنیم.

با توجه به اینکه  این سرعت با تکنولوژی اتصال تک لیزری- تک فیبری بدست آمده امکان اجرای آن در کشورها فراهم شده و می‌تواند در دسترس عموم نیز قرار بگیرد.


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیدانمارکسرعت اینترنت

تاريخ : سه شنبه 21 مرداد 1393 | 4:7 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
کاربران کنجکاو سرویس نقشه ماهواره ای گوگل، متوجه جسمی مشابه یک آدم فضایی و سایه آن بر روی سطح کره ماه شدند.

کاربران کنجکاو سرویس نقشه ماهواره ای گوگل، متوجه جسمی مشابه یک آدم فضایی و سایه آن بر روی سطح کره ماه شدند.
 
صدای روسیه اظهار کرد: شمار بازدید کنندگان این ویدئو پس از بارگذاری در سایت یوتیوب، در کمتر از دو هفته از مرز 800 هزار نفر گذشته است.
 

 

 

 

 
 
این جسم ناشناخته شبیه یک انسان کوتوله است که ایستاده است.
 
ویدئوی مذکور به "نگاه آدم فضایی به کران" مشهور شده است، توسط یکی از کاربران یوتیوب با نام مستعار "wowforreeel " بارگذاری شده است.
 
ناشر این ویدئو در رابطه با کشف جدید خویش بر روی کره ماه و با ذکر طول و عرض جغرافیایی این جسم یا موجود عجیب می گوید: "به نظر می رسد که موفق به یافتن تصاویری از حیات و زندگی در کره ماه شده ام."

 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پاتوق پرتقالیآدم فضایی کره ی ماه

تاريخ : دو شنبه 20 مرداد 1393 | 3:53 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

دانشمندان آلمانی در مطالعات خود به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا تماشای فیلم‌های مستهجن مغز را کوچک می‌کند؟

 




به گزارش جنگ نرم وعملیات روانی؛ دانشمندان «موسسه تکامل انسان» ماکس پلانک در برلین پژوهش خود را بر روی ۶۴ مرد بین ۲۱ تا ۴۵ سال انجام دادند.به این افراد گفته شد که چنین مطالعه علمی شامل اندازه‌گیری‌ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) است. بعدها به آن‌ها طی تماسی تلفنی اعلام شد که فیلم مستهجن بخشی از تحقیق خواهد بود با این حال، هیچ یک از آن‌ها از این مطالعه انصراف نداد.


موضوعات مرتبط: علمیاجتماعی
برچسب‌ها: فیلمفیلم مستهجنمغزپاتوق پرتقالی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 مرداد 1393 | 7:5 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

زانوی پرانتزی, دلایل ایجاد پا پرانتزی

اگر از کسی که زانوی پرانتزی دارد بخواهید صاف بایستد، حتما متوجه این مشکل در دو سطح داخلی پاهای او می‌شوید.
درست در قسمت داخلی مفاصل زانوها قوس بیش از حدی دیده می‌شود و استخوان‌های ران و ساق پاها در یک خط نیستند!

 

در اصطلاح زانوی پرانتزی به نوعی از تغییرشکل‌های زاویه‌دار زانو می‌گویند که در آن دو کندیل داخلی ران از یکدیگر فاصله گرفته و نمایی شبیه به کمان یا پرانتز ایجاد می‌کنند.

 

زانوی من پرانتزی است؟
برای این که بتوانید زانوی پرانتزی را تشخیص دهید، باید از فرد بخواهید به صورت طاقباز روی کمر خود دراز بکشد. سپس هر دو پا را در حالت آزاد، کنار هم قرار داده تا بتوانید فاصله دو کندیل داخلی ران‌ها را اندازه‌گیری کنید.

 

تشخیص زانوی پرانتزی برای کسی که اطلاعات درستی از این ناهنجاری ندارد سخت‌تر است؛ مگر این که این تغییرشکل آن قدر زیاد شده باشد که حتی افراد غیرمتخصص نیز بتوانند زانوی پرانتزی را از زانوی سالم تشخیص دهند.
فاصله دو کندیل داخلی ران در زانوی پرانتزی درجه‌های مختلفی دارد. در درجه اول این ناهنجاری، فاصله دو کندیل داخلی ران به 2.5 سانتی‌متر می‌رسد.

 

در درجه دوم این فاصله 2.5 تا 5 سانتی‌متر بوده و اگر همین فاصله بیشتر از 5 تا 7.5 سانتی‌متر باشد، زانوی پرانتزی وارد درجه سوم خود می‌شود. در درجه چهارم، فاصله دو کندیل داخلی ران از 7.5 سانتی‌متر نیز می‌گذرد. حتی در صورتی که میزان فاصله دو کندیل داخلی ران کم باشد، تغییر شکل در این ناحیه توسط متخصص پزشکی ـ ورزشی قابل تشخیص است.

 

زانوی پرانتزی, دلایل ایجاد پا پرانتزی

 

چرا پا پرانتزی شدم؟
دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد زانوی پرانتزی می‌شود؛ بررسی‌های علمی نشان داده‌ است استفاده زیاد و بی‌رویه از پوشک بچه می‌تواند باعث زانوی پرانتزی در نوزاد شود! یکی دیگر از دلیل‌هایی که امروز بیشتر از گذشته شاهد آن هستیم، چاقی در کودکان است. این چاقی علاوه بر هزار و یک دردسری که در حال و آینده فرزندانمان ایجاد می‌کند، زانوی پرانتزی را نیز به ارمغان می‌آورد!

 

از آنجا که در کودک نوپا هنوز استخوان و ماهیچه‌ها بخوبی شکل نگرفته و تحمل وزن او را ندارند، اضافه وزن می‌تواند براحتی در پاها تغییر شکل ایجاد کرده و او را دچار زانوی پرانتزی کند.
از سویی اگر اضافه وزنی هم در کار نباشد، همین که بچه‌ها زودتر از سن رشد خود شروع به راه‌رفتن کنند، این موضوع نیز می‌تواند باعث زانوی پرانتزی شود. به‌جز این، مواردی مانند راشیتیسم (نرمی استخوان)، شکستگی استخوان پا، بخصوص در نزدیکی سطوح مفصلی و همچنین چرخش پاها به سمت داخل، از دیگر دلایل ایجاد زانوی پرانتزی هستند.

 

البته نباید مشکلات عضلانی پاها را فراموش کنیم. ضعف ماهیچه همسترینگ خارجی (دو سر رانی) یا کوتاهی ماهیچه همسترینگ داخلی (نیمه غشایی و نیمه تاندونی)، همچنین پارگی لیگامان جانبی ـ خارجی زانو نیز می‌توانند زانوی پرانتزی را به دنبال داشته باشند. موارد زیادی در ایجاد این ناهنجاری سهیم هستند؛ بنابراین بهتر است برای شناسایی هر چه سریع‌تر چنین مشکلاتی به متخصصان پزشکی ـ ورزشی مراجعه کنید تا مانع پیشرفت آن شوید.

 

مهم نیست این شکلی‌ام
متاسفانه بعضی از مردم یا والدین اصلا به ساختار قامتی خود و فرزندانشان توجهی نشان نداده و تصور می‌کنند بدن آنها از اول نیز به همین شکل بوده، پس هیچ اشکالی ندارد که به همین صورت هم باقی‌بماند! در صورتی که بعضی از همین مواردی که آنها به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد شخصی می‌دانند، با اصلاح‌ نشدن عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد. یکی از عوارضی که زانوی پرانتزی برای افراد ایجاد می‌کند، وارد شدن فشار زیاد به سطح داخلی مفصل زانوست.

 

این مشکل همیشه با ایجاد درد همراه است و شخص را بی‌طاقت می‌کند. البته کار به همین جا ختم نمی‌شود و زانوی پرانتزی در قسمت داخلی زانو نیز با کشش بافت‌های نرم، درد مضاعفی را به‌دنبال می‌آورد. همچنین تغییرات فرسایشی زود هنگامی که با این ناهنجاری پدید می‌آید، باعث ایجاد آرتروز زودرس می‌شود. علاوه بر این زانوی پرانتزی باعث تغییرشکل در ساختمان پا شده و در مراحل پیشرفته‌تر ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کند. دست آخر نیز، فرد نمی‌تواند درست راه برود.

 

زانوی پرانتزی, دلایل ایجاد پا پرانتزی

 

ورزش همیشه حرف اول را می‌زند
برای این که خود و کودکمان از مصائب و سختی‌های زانوی پرانتزی نجات پیدا کنیم، بهتر است در هر سنی برای کنترل و کاهش وزن اقدام کنیم. البته ناگفته نماند همان‌طور که زانوی پرانتزی از دلایل مختلفی نشأت گرفته است، اصلاح کردن آن نیز روش‌های مختلفی دارد. در صورتی که فردی قبل از داشتن زانوی پرانتزی، پایش دچار مشکل دیگری شده، مثلا پاهایش به سمت داخل چرخیدگی پیدا کرده باشد، ابتدا باید این تغییر شکل را اصلاح کرد و بعد از آن سراغ اصلاح زانوی پرانتزی رفت، اما در حالتی که پارگی لیگامان جانبی ـ خارجی زانو دلیل اصلی ایجاد پای پرانتزی است، باید به تقویت ماهیچه‌های چهارسر رانی پرداخته تا بتوانید از بروز تغییرشکل زانوها جلوگیری کنید.

 

برای این کار باید حرکت‌هایی مانند لگد زدن به توپ، زانو بلند، اسکات (نشستن روی صندلی خیالی) و بشین و پاشو را برای تقویت ماهیچه‌های خود انتخاب کنید. البته ناگفته نماند مقدار و درجه‌ای که در کندیل زانوها ایجاد شده‌اند، باید توسط متخصص پزشکی ـ ورزشی اندازه‌گیری و دقیقا دلیل اصلی زانوی پرانتزی ضعف ماهیچه چهارسر رانی شناخته شود. در غیر این صورت از این تمرین‌ها تأثیرهای مطلوبی به‌دست نمی‌آورید.

 

حال اگر زانوی پرانتزی بر اثر کوتاهی ماهیچه‌های همسترینگ داخلی باشد، می‌توانید این کارها را انجام دهید. فرد یا کودک را طاقباز می‌خوابانید و از او می‌خواهید پاهایش را دراز کند. شما مچ پای او را با دست گرفته و به سمت خارج چرخانده، همچنین به طور همزمان به سمت بالا نیز می‌آورید. در این حالت ماهیچه‌های همسترینگ داخلی کشیده شده و با تمرین و تکرار روزانه مشکل برطرف می‌شود.

 

ضعف ماهیچه
اما در صورتی که ضعف ماهیچه دوسر رانی مشکل‌ساز شده باشد، باید این روش را به کار بگیرید: فرد یا کودک را به شکم بخوابانید. از مچ پایش گرفته و ساقش را به خارج بچرخانید. از فرد بخواهید زانویش را کم‌کم خم کرده و به سمت باسنش نزدیک کند. در مقابل این حرکت شما نیز به طور همزمان با دستتان از این کار جلوگیری می‌کنید. توجه داشته باشید باید بتدریج و در جلسه‌های مختلفی، میزان مقاومت را افزایش دهید! در غیر این صورت فرد دچار آسیب و درد زیادی می‌شود.

 

نکته‌ای که باید درباره زانوی پرانتزی حتما مد نظر داشته باشید، ایجاد تغییر شکل استخوانی است. اگر کار به تغییرشکل استخوانی برسد یا مدت زمان زیادی از این موضوع بگذرد، دیگر قابل اصلاح نیست. همان‌طور که گفته شد؛ شناسایی این نوع ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌کند، همیشه اولویت دارند. پس بهتر است از همین امروز به فکر فردا باشید و با مراجعه به متخصص پزشکی‌ ـ ورزشی به بازیابی سلامت خود بپردازید.


موضوعات مرتبط: علمیورزشی
برچسب‌ها: زانوپرانتزیزانوی پرانتزیورزش

تاريخ : یک شنبه 29 تير 1393 | 5:16 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

تحقیقات نشان داده است که روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربيهاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي كند و موجب افزايش ميزان چربي هاي مفيد خون مي شود.

 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: روزه چربی خون

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 10 تير 1393 | 3:0 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

فریز یا سرما در مانی موثرترین درمان زگیل

ابتدا عکس های زیر را ببینید تا در نگاه و در عمل با انواع زگیل های پوستی اشنا شوید

 

 

 

 

 

 

زگیل معمولی در دست وانگشت وناخن

زگیل معمولی در دست وانگشت وناخن

 

زگیل های دور ناخن از انواع مقاوم به درمان است

زگیل های دور ناخن از انواع مقاوم به درمان ولی قابل درمان است، جویدن ناخن و دستکاری ان با عث ازدیاد و بزرگی زگیل میشود

 

 

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی ، برامده برنگ پوست یا قهوه ای تیره ، گاها بدبو ، بسیار واگیردار ، انتقال از طریق تماس جنسی

 

زگیل فیلی فورم

زگیل فیلی فرم ، برامده و تیز ، در صورت وبینی وگردن و سر ، تیغ زدن و دستکاری و خراش پوست عامل تکقیر زگیل

 

 

زگیل صاف ، کمی برامده ، برنگ پوست ، اغلب در کودکان و نوجوا نان ، اغلب درصورت وگاها در پشت دست
زگیل صاف ، کمی برامده ، برنگ پوست ، اغلب در کودکان و نوجوا نان ، اغلب درصورت وگاها در پشت دست

زگیل صاف ، کمی برامده ، برنگ پوست ، اغلب در کودکان و نوجوا نان ، اغلب درصورت وگاها در پشت دست

 

 

 

 

زگیل کف پا ، گاها جدا از هم و برخی مواقع بصورت چسبیده هم بصورت موزایک ، تعریق و  پوشیدن کفش های بسته طولانی مدت و دستکاری  عامل تکثیر این نوع زگیل

زگیل کف پا ، گاها جدا از هم و برخی مواقع بصورت چسبیده هم بصورت موزایک ، تعریق و  پوشیدن کفش های بسته طولانی مدت و دستکاری  عامل تکثیر این نوع زگیل

 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: زگیل پوست, زگیل ناخن, زگیل ناحیه تناسلی, درمان زگیل پوست دست و صورت و ناحی, زگیل تناسلی, واکسن پیشگیری از زگیل, واکسن گارداسیل و سراویکس

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 خرداد 1393 | 1:46 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

دیابت چیست ؟دیابت که اغلب توسط پزشکان از آن به عنوان مرض قند یاد می شود شامل یک سری بیماری های مربوط به سوخت و ساز بدن است که در آن گلوکز یا (قند خون) فرد بالا می رود٬ این مرض یا به دلیل تولید ناکافی انسولین پدیدار می گردد٬ یا به دلیل ناکارآمدی سلول های بدن در برابر انسولین یا به هر دو دلیل.

بیماران با قند خون بالا معمولا دچار پر ادراری (تکرر ادرار) و تشنگی شدید( استسقا ) و دچار گرسنگی (پراشتهایی) می شوند.

سه نوع دیابت وجود دارد:

۱٫دیابت نوع اول

بدن به تولید انسولین پاسخ نمی دهد.

بعضی از افراد از این نوع دیابت به نام های دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوجوان یا دیابت زودرس یاد می کنند. افراد معمولا قبل از چهل سالگی دچار دیابت نوع اول می شوند اغلب در اوایل بزرگسالی یا در دوران نوجوانی.

دیابت نوع اول مانند دیابت نوع دوم شایع نیست  تقریبا ده درصد ازکل موارد مربوط به دیابت شامل دیابت نوع اول می شود.

بیمارانی که دچار دیابت نوع اول هستند در تمام طول زندگی نیاز به تزریق انسولین دارند. آنان هم چنین باید با انجام منظم تست خون و دنبال کردن یک رژیم غذایی خاص سطح گلوکز خون خود را در حد مناسبی نگاه دارند.

بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ طبق تحقیقی در باب دیابت در جوانان که در CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) منتشر شد٬ شیوع دیابت نوع اول در افراد زیر بیست سال در آمریکا به ۲۳ درصد رسیده بود.

 

 

۲٫دیابت نوع دوم

بدن برای عملکرد مناسب انسولین کافی تولید نمی کند یا سلول های بدن به انسولین پاسخ نمی دهند (مقاومت در برابر انسولین).

حدود نود درصد از کل موارد مربوط به دیابت در دنیا از این گونه است.

بعضی از افراد مبتلا به این نوع دیابت قادرند با کاهش وزن٬ دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم٬ ورزش کردن و توجه به سطح گلوکز خون خود علایم مرض دیابت نوع دوم خود را کنترل کنند. اما دیابت نوع دوم به طور معمول یک بیماری پیشرونده به حساب می آید ٬ این نوع دیابت به مرور زمان بدتر می شود و به احتمال زیاد٬ دست آخر بیمار مجبور خواهد شد تا انسولین دریافت کند که این انسولین معمولا به صورت قرص می باشد.

 

افراد مبتلا به اضافه وزن و افراد چاق در مقایسه با افرادی با وزن مناسب٬ بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم هستند. در این باره باید گفت افرادی که دارای چربی در ناحیه شکم هستند٬ که به نام چاقی مرکزی یا چربی شکمی مشهور است٬ به طور خاص در معرض خطر می باشند.

 

اضافه وزن ،فعالیت کم بدنی ،خوردن غذاهای ناسالم همه و همه دست به دست هم می دهد تا یک فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد طبق گزارشی که محققان دانشگاه Imperial لندن در مجله Diabetologia منتشر ساختند: نوشیدن فقط یک قوطی نوشابه (غیر رژیمی) در روز خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۲۲ درصد افزایش می دهد. دانشمندان بر این باورند که  نوشیدنی های غیر الکلی شیرین بیشتربا ابتلا به بیماری دیابت رابطه مستقیمی دارد تا با افزایش وزن.

 

با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم نیز افزایش می یابد. کارشناسان هنوز درباره علت آن کاملا به یقین نرسیده اند اما آنان بیان می دارند هنگامی که افراد پا به سن می گذارند دچار افزایش وزن شده و فعالیت بدنی آنان کاهش می یابد. افرادی که یکی از اعضای خانواده آنان دچار دیابت نوع دوم می باشد یا در گذشته به آن مبتلا بوده و افرادی که اصل و نصب آنان به شرق میانه٬ آفریقا یا آسیای جنوبی بر می گردد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت می باشند.

مردانی که سطح تستسترون آنان پایین است خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم در آنان بیشتر است. محققان دانشگاه Edinburgh٬ اسکاتلند دریافته اند سطح پایین تستسترون با مقاومت در برابر انسولین در رابطه است.

اندازه گیری سطح گلوکز در خون

۳٫دیابت بارداری

در دوران حاملگی زنان دچار این نوع دیابت می شوند. در میان بعضی زنان سطح گلوکز خون بسیار بالاست و بدن آنان قادر نیست برای انتقال گلوکز به سلولها انسولین کافی تولید کند این امر باعث افزایش بیش از حد سطح گلوکز می گردد.

تشخیص این نوع دیابت در دوران بارداری ممکن است.

اکثر بیماران مبتلا به دیابت حاملگی قادرند با ورزش و رژیم بیماری خود را کنترل کنند وحدود ده تا بیست درصد آنان به داروی کنترل کننده گلوکز خون نیاز پیدا می کنند. دیابت حاملگی تشخیص داده نشده یا کنترل نشده می تواند خطر بروزعوارض را به هنگام زایمان افزایش دهد و نوزاد ممکن است بزرگتر از اندازه معمول خود باشد.

دانشمندان موسسه ملی بهداشت و دانشمندان در دانشگاه Harvardدریافتند خطر ابتلا به بیماری دیابت حاملگی در زنانی که قبل از بارداری در رژیم غذایی خود کلسترول و چربی حیوانی زیاد داشتند نسبت به هم تایان خود که در رژیم غذایی خود کلسترول و چربی کمتری داشتند٬ بالاتر بود.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: دیابت یا همون مرض قند

تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393 | 15:51 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

بینی بزرگ و محافظت در برابر بیماری ها !بینی بزرگ موجب محافظت در برابر بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی می‌شود. به اعتقاد اغلب افراد، بینی کوچک یکی از مهم ترین شاخصه‌های زیبایی چهره به شمار می‌رود.


به همین دلیل است که جراحی زیبایی بینی در میان جوانان بسیار پرطرفدار است. اما مطالعات محققان آمریکایی نشان می‌دهد که بینی بزرگ موجب محافظت در برابر بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی می‌شود.

 در این بررسی مشخص شد که هر چه بینی و لب‌ها بزرگ تر باشند، ذرات معلق، گرد و غبار و باکتری‌های کمتری وارد بدن می‌شوند.

برای انجام این تحقیق، پژوهشگران دو بینی مصنوعی ساختند که یکی از آن‌ها ۲.۳ برابر از دیگری بزرگ تر بود. این دو بینی روی دو صورت مصنوعی قرار گرفت و دو لب مصنوعی با شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت نیز روی این صورت‌ها آزمایش شد. نتایج نشان داد در بینی‌های بزرگ تر به مراتب ذرات معلق کمتری وارد مسیر تنفسی می‌شوند.

 این نتیجه در مورد لب‌های بزرگ تر نیز صادق بود. سرپرست این گروه تحقیقاتی معتقد است: بینی بزرگ تر خطر ورود عفونت به بدن را کاهش داده و همچنین میزان آلودگی هوای وارد شده به بدن را نیز کمتر می‌کند.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: محاسن داشتن بینی بزرگ

تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393 | 15:49 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

خانمهایی که شکم دارند بخوانند!

خانمهایی که شکم دارند بخوانند!

تجمع چربی در اطراف شکم پس از یائسگی، دومین پدیده شایع در میان خانم هاست. در ادامه علت بروز این مشکل و راه های مقابله با آن را به شما یادآوری می کنیم. گاه افزایش چربی شکمی علامت طبیعی ناشی از افزایش سن تلقی می شود. این مسئله در مورد خانم ها عموماً پس از یائسگی که چربی در اطراف شکم تجمع بیشتری پیدا می کند اتفاق می افتد.

اما چربی شکمی فقط باعث بدشکلی بدن شما نمی شود، بلکه این پدیده شایع برای سلامت شما نیز خطرات بسیاری ایجاد می کند. اما امیدوارکننده است بدانید که با کاهش این چربی می توان خطرات ناشی از آن را نیز کاهش داد.

دلایل تجمع چربی در ناحیه شکم

وزن شما به تعادل میان، میزان دریافت انرژی و میزان مصرف انرژی در طول روز بستگی دارد. اگر شما پرخوری کنید و کم تحرک نیز باشید، احتمال اینکه انرژی اضافی در بدن شما به صورت چربی انباشته شود بسیار زیاد است. اما در این میان، افزایش سن نیز یکی از عواملی موثر محسوب می شود. با افزایش سن، حجم عضلات در بدن کاهش یافته و چربی ها افزایش می یابند. کاهش عضلات نیاز بدن شما به انرژی را کاهش می دهد، در نتیجه اگر الگوی تغذیه ای شما مانند قبل باشد، احتمال بروز چاقی بیشتر است. بسیاری از خانم ها نیز با افزایش سن و بدون افزایش در وزن کلی بدن متوجه افزایش چربی دور شکم خود می شوند. چنین موردی می تواند مربوط به کاهش هورمون استروژن و در نتیجه تجمع چربی در نقاط خاصی از بدن از جمله شکم باشد. همچنین استعداد چاقی و افزایش وزن و تبدیل شکل بدن از حالت گلابی به حالت سیب، می تواند زمینه ژنتیکی نیز داشته باشد.

تجمع چربی ها در قسمت های مختلف بدن

چربی شکمی فقط به لایه زیر پوست محدود نمی شود و این نکته خطرناک ترین جنبه تجمع چربی شکمی است. عمق این چربی ها آنقدر زیاد است که اعضای داخل شکم را نیز احاطه می کند. هر چند که چربی زیر پوست از لحاظ زیبایی و تناسب اندام برای شما ایجاد مشکل می کند، اما چربی هایی که اطراف اندام های داخلی تجمع پیدا می کنند به مراتب خطرناک تر هستند. برخی از مشکلاتی که در اثر وجود این چربی ها برای سلامتی شما ایجاد می شوند عبارتند از:

ـ بیماری های قلبی عروقی
ـ دیابت نوع
ـ برخی انواع سرطان
همچنین رابطه معنی داری بین چربی شکمی و مرگ زودرس مشاهده شده است. در واقع این تحقیقات ثابت کرده اند که حتی اگر خانمی وزن کلی و تناسب وزن به قد مناسبی داشته باشد، اما با مشکل تجمع چربی شکمی روبرو باشد، همچنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارد.

نحوه اندازه گیری دور شکم

با توجه به نکاتی که عنوان شد، بهتر است با نحوه صحیح اندازه گیری دور شکم آشنا شده و قادر باشید میزان آن را با مقدار طبیعی و قابل قبول مقایسه کنید. برای اندازه گیری دور شکم تان، کافیست که یک متر را بر روی شکم برهنه خود، درست بالاتر از استوان لگن خاصره، قرار دهید. متر را دور شکم خود بپیچید، به گونه ای که فاصله ای بین متر و شکم شما نباشد اما در عین حال متر باعث فشردگی پوست شکم تان نیز نشود. حال بدون اینکه شکم خود را جمع کنید یا به سمت داخل فرو بدهید، نفس خود را بیرون داده، و دور شکم خود را اندازه گیری کنید. برای خانم ها، دور شکم ۸۹ سانتی متر یا بیشتر نشان دهنده وجود خطر است و در این حالت احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالا، و دیابت نوع ۲ افزایش می یابد و برای آقایان نیز حداکثر مجاز اندازه دور شکم ۱۰۲ سانتیمتر است.

راه های کاهش چربی

شما می توانید چربی شکمی خود را از راه های گوناگون از جمله ورزش های موضعی کنترل کنید. اما انجام ورزش های موضعی تنها راه از بین بردن این چربی ها نیست. البته توجه داشته باشید که برای کاهش چربی هایی که اطراف اندام های داخلی شما را پوشانده اند، استفاده از راه هایی که منجر به کاهش وزن کلی بدن شما می شوند موثرند و باید با مراجعه به متخصصین تغذیه و برخورداری از رژیم کاهش وزن صحیح و اصولی به کاهش این چربی های احشایی اقدام کنید. به طور کلی برای مبارزه با چربی های دور شکم راهکارهای زیر توصیه می شود:

ـ رژیم غذایی سالمی داشته باشید. سعی کنید بیشتر از غذاهای حاوی سبزیجات استفاده کنید. میوه ها، غلات، لبنیات کم چرب، و پروتئین های کم چرب را نیز فراموش نکنید. مصرف چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، پنیر و کره یافت می شود را محدود کنید.

ـ اندازه وعده های غذایی خود را کاهش دهید. حتی اگر شما سعی کنید از مواد غذایی سالم استفاده کنید، به هر حال پرخوری باعث دریافت میزان زیادی انرژی می شود که در نتیجه وزن و خصوصاً چربی های دور شکم شما افزایش می یابند. در خانه، وعده های غذایی خود را کم حجم در نظر بگیرید و در رستوران، یک پرس غذا را با فرد دیگری شریک شوید یا نیمی از غذا را بخورید و باقی را به همراه خود به خانه ببرید.

ـ فعالیت فیزیکی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. معمولاً برخی فعالیت های سبک و هوازی، مانند پیاده روی به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته یا دویدن سبک به مدت ۷۵ دقیقه در هفته توصیه می شود. اگر شما قصد کاهش وزن یا رسیدن به برخی اهداف وزنی و تناسب اندام خاصی را دارید، شاید لازم باشد بیشتر و جدی تر ورزش کنید.

اگر می خواهید چربی های بدن خود را کاهش دهید و این کاهش ماندگار باشد، از یک برنامه کاهش وزن تدریجی پیروی کنید. کاهش هفته ای ۱ کیلوگرم از وزن بدن ایده آل محسوب می شود. بهتر است قبل از شروع کاهش وزن، با یک متخصص و یا کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه مشورت کنید.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: چربی های دور شکم

تاريخ : پنج شنبه 15 خرداد 1393 | 15:12 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

پایگاه خبری و تحلیلی علت : به گزارش خبرگزاری مهر، جایزه ملی بلاواتنیک آمریکا برای دانشمندان جوان هفته جاری ۳۰ فینالیست نهایی خود را شناخت.

این فینالیست ها از بین ۳۰۰ کاندیدا که همگی از بین محققان بسیار نخبه ۴۲ ساله و جوان تر از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی آمریکا هستند انتخاب شده اند.

در فهرست ۳۰ نفره از کاندیداهای نهایی این جایزه نام “علی حاجی میری” از دانشگاه فناوری کالیفرنیا، ” علی جاوه ای” از دانشگاه کالیفرنیا برکلی و “علی خادم حسینی” از دانشگاه هاروارد در بخش علوم فیزیکی و مهندسی دیده می شود.

این جایزه که هر ساله برندگان خود را می شناسد توسط بنیاد خانواده بلاواتنیک بنیانگذاری شده و توسط آکادمی علوم نیویورک برگزار می شود.

این جایزه ابتکارات علمی برتر آمریکا را در علوم حیات، علوم فیزیکی و مهندسی و علوم شیمی، حمایت و ساماندهی می کند.

در هر یک از این حوزه ها یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده و جایزه نقدی ۲۵۰ هزار دلاری که بزرگ ترین جایزه از این نوع در بین دانشمندان جوان است از آن خود خواهد کرد.

بر اساس اعلام این بنیاد ، فینالیست های امسال یک گروه فوق العاده از مبتکران جوان با استعداد هستند که تحقیقاتشان دنیا را تغییر می دهد و راه حل هایی را برای مشکلات جهانی که مدتهای مدیدی وجود دارند فراهم می آورد.

در بین این گروه متمایز از دانشمندان، افرادی قرار دارند که بر روی مشکلات بنیادی در فیزیک کار می کنند؛ مهندسان نظری که روش، ابزار و وسایلی برای تحول در فناوری می سازند؛ زیست شناسانی که پیچیده ترین سازوکارهای طبعیت را بررسی می کنند و روش های زیرکانه برای پیشگیری و کنترل بیماری ها ارائه کرده  و سلامت جهانی را بهبود می بخشند ؛ شیمیدانهایی که شیوه های معمول را در این علم را به چالش کشیده و نقش شیمی را در دیگر زمینه ها گسترش می دهند و در نهایت مبتکرانی که راه های نوینی برای مهار، انتقال و استفاده از انرژی فراهم می آورند.

برندگان نهایی این جایزه قرار است ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۴ شهریور ۱۳۹۳) در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک معرفی شوند.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: 3ایرانی مبتکرنخبگان ایرانی در امریکا

تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393 | 2:58 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

عکس سه بعدی از جنین داخل رحم مادر که ۸میلیون نسخه فروش کرد!

عکس سه بعدی زیبا از جنین داخل رحم مادر

جنین

لنارت نیلسون از عکاسان مشهوری است که کتاب مشهور “کودکی به دنیا می‌آید” به همراه عکس‌هایی شگفت انگیز از جنین قبل از متولد شدن توسط وی منتشر شده است. انتشار آثار وی در مجله لایف سال ۱۹۶۵ باعث به فروش رفتن هشت میلیون نسخه از این مجله شد.

عکس سه بعدی زیبا از جنین داخل رحم مادر

جنین

وی برخی از آثار شگفت انگیز خود را با کمک لنز ماکرو و برخی دیگر را با کمک اندوسکوپ به ثبت رسانده است. همچنین فناوری میکروسکوپ‌های الکترونی به وی در ثبت تصاویر بسیار کوچک کمک فراوانی کرده است.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: جنین در رحمحتما ببین

تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1393 | 1:34 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

تأثیر سزارین بر تغییر شکل انسان آینده!سر غول‌پیکر با بدنی لاغر و استخوانی، تصویری است که از انسان آینده در فیلم های علمی- تخیلی نشان داده می‌شود.اما این فقط منحصر به فیلم‌های علمی - تخیلی نیست؛ «بریانا پابینر» از محققان موزه تاریخ طبیعی اسمیت‌سونیان مدعی است که باتوجه به تغییر و تکامل مداوم انسان، بیشترین تغییر در مغز انسان روی خواهد داد.



به گفته «پابینر»، این تغییرات تکاملی در نوقشر یا نئوکورتکس (neocortex) مغز روی می‌دهد که این بخش خارجی مغز، تفکر، برنامه‌ریزی بلندمدت و زبان را پردازش می‌کند.

این محقق معتقد است که فرآیند زایمان باعث محدودیت اندازه مغز شده است، چراکه سر نوزاد باید از کانال زایمان خارج شود؛ اما با پیشرفت‌های پزشکی از جمله عمل سزارین، این فرآیند دور زده شده و می‌تواند نقش مهمی در تکامل انسان و بزرگ شدن مغز ایفا کند.

در کنار تکامل انسان در آینده، انگل‌های انسانی نیز در حال رشد و تکامل پیدا می‌کنند؛ با افزایش سطوح آب دریا و خشکی‌های کمتر، بیماری‌های قابل انتقال از آب و خاک افزایش پیدا کرده و منجر به شیوع بیماری‌های مختلف خواهد شد.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: انسان ایندهسزارین

تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 | 1:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن