بیماری زردی نوزاد: نور آفتاب یا نور مهتابی‌های معمولی هیچ‏گونه تاثیری در کاهش زردی و درمان آن ندارد. همچنین در مورد نوع تغذیه مادر، مصرف غذاهای گرم مانند ادویه یا خرما تاثیری در زردی نوزاد ندارد.

زردی یکی از بیماری‌های شایع نوزادان است، به طوری که نیمی از نوزادان سالم و 80 درصد نوزادان نارس‏ به درجاتی دچار زردی شده و باعث نگرانی و تشویش والدین خود در نخستین روزها و هفته‌های عمرمی‌شوند.

اماچرا نوزادان به زردی مبتلا می‌شوند و نشانه‌ها و روش‌های درمان آن چیست؟ هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز بدن ما در نهایت تبدیل به رنگدانه زردرنگی به نام «بیلی روبین» می‌شود که کبد مسئول دفع این ماده از طریق صفرا به خارج از بدن است.

زردی نوزادان؛ از پیشگیری تا درمان


بالا بودن میزان بیلی روبین خون می‌تواند ارثی یا نشانه‌ای از بیماری‌های کبدی باشد. بتدریج و با افزایش عدد «بیلی‏روبین» مناطق دیگر پوست مانند شکم و اندام‏ها زرد می‏شود. بنابراین تشخیص زردی بر اساس مشاهده زردی در پوست و چشمان نوزاد است.

دکتر شیوا رفعتی، متخصص اطفال در گفت‌وگو با جام‏جم در مورد علل بروز زردی در نوزادان به چند نکته مهم اشاره می‌کند و می‏گوید: گاهی در نوزادان، زردی فیزیولوژیک اتفاق می‌افتد. این زردی شرایط خاصی دارد و حتما باید با تشخیص پزشک معالج باشد. عوارضی هم ندارد و در صورتی که نوزاد تحت نظر پزشک باشد، نیاز به بستری نیست.

زردی از شیر مادر

 گاهی نیز زردی ناشی از شیر مادر است که در هفته اول تولد نوزاد ایجاد شده و به علت کم بودن شیر مادر و تغذیه ناکافی نوزاد به وجود می‏آید. این نوع زردی ربطی به ترکیبات شیر مادر ندارد، در این نوع زردی درمان براساس تغذیه مکرر و بیشتر شیر مادر است. البته در مواردی زردی مربوط به ترکیبات نامطلوب در شیر مادر است که پس از هفته اول ایجاد می‌شود و تشخیص این نوع زردی فقط با مشاوره با پزشک متخصص اطفال امکان‏پذیر است.

زردی ناشی از ناسازگاری‏های خون

گاهی نیز زردی ناشی از ناسازگاری‏های خون است و در صورت تطابق نداشتن گروه خونی مادر و نوزاد این نوع زردی به وجود می‏آید. به طور معمول در مادرانی که گروه خونی O دارند، اگر نوزادشان گروه خونی A یا B داشته باشد، احتمال این نوع زردی وجود دارد. البته این حالت در تمامی مادران که گروه خونی O دارند اتفاق نمی‏افتد.

این نوع زردی شدید بوده و حتما از سوی متخصص اطفال نیاز به بستری و درمان دارد.البته در موارد دیگر نیز زردی ناشی از RH است یعنی در صورتی که RH مادر (فاکتور موجود در گلبول قرمز خون) منفی و RH نوزاد مثبت باشد، احتمال ایجاد این نوع زردی وجود دارد. هم‌اکنون با تزریق آمپول «روگام» از ایجاد این نوع زردی در حاملگی بعدی جلوگیری می‏کنند.

فاویسم یا زردی ناشی از پرخونی

 این نوع زردی معمولا در نوزادانی که مادران‌شان دیابتی یا نوزادان دچار تاخیر رشد داخل رحمی در زمان بارداری باشند، دیده می‏شود که این زردی به ویزیت متخصص و درمان نیازدارد. زردی ناشی از کم‌کاری تیروئید نیز وجود دارد که این نوع زردی به علت کاهش هورمون تیروئید در بدن نوزاد ایجاد می‏شود و با تشخیص بموقع و درمان کم‏کاری تیروئید می‏توان این نوع زردی را معالجه کرد.

عوامل خطرساز

اما از میان علل بروز زردی که بگذریم، وزن کم نوزاد در زمان تولد، نارس بودن، جنس پسر، نوزاد مادر دیابتی، سابقه زردی در نوزاد اول، عدم تطابق گروه خونی و RH مادر و نوزاد، تغذیه ناکافی نوزاد بخصوص در روزهای اول زایمان به روش سزارین همگی از عواملی است که می‏تواند خطر بروز زردی در نوزادان را بیشتر کند.

زردی و عوارضش

«در صورتی که مقدار بیلی‏روبین از حد مجاز تجاوز کند ممکن است عوارض جبران‏ناپذیری برای نوزاد در پی داشته باشد. ازجمله آنها، عوارض مغزی شنوایی است.» هر نوزاد زرد باید حتما از سوی پزشک اطفال ویزیت و معاینه شود و در صورت صلاحدید پزشک آزمایش بیلی‏روبین خون انجام و براساس آن تصمیم‏گیری بر اساس درمان انجام می‏شود.

چه موقع درمان انجام می‏شود؟

در مورد درمان زردی تاکید متخصصان اطفال به تمام خانواده ‏ها این است که ظاهر نوزاد ملاکی برای تشخیص زردی نیست و در صورت احتمال زردی مراجعه به پزشک الزامی است. با این حال به  یکی از اصول درمان استفاده از لامپ‏های مخصوص به نام لامپ فتوتراپی است.

طول موج این لامپ نور سفید است که با مکانیسم‏های پیچیده‏ای سبب کاهش زردی می‏شود. البته این متخصص اطفال توصیه می‏کند که بهتر است فتوتراپی در بیمارستان و تحت نظر کادر درمان انجام شود تا از عوارض احتمالی پیشگیری شود.

نورهای مهتابی کمترین نقشی ندارند

«نور آفتاب یا نور مهتابی‌های معمولی هیچ‏گونه تاثیری در کاهش زردی و درمان آن ندارد. همچنین در مورد نوع تغذیه مادر، مصرف غذاهای گرم مانند ادویه یا خرما تاثیری در زردی نوزاد ندارد.»

تنها عامل موثر در کاهش زردی تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر و افزایش دفع ادرار نوزاد است. البته در زردی شیر مادر، پزشک ممکن است استفاده از شیر مادر را به طور موقت قطع و شیر خشک را جایگزین کند، اما ترنجبین و شیر خشت بیشتر سبب افزایش دفع مدفوع شده و تاثیر بسزایی در کاهش میزان زردی ندارد و هیچ گاه نباید نوزاد را صرفا با این مواد تحت درمان قرار داد و حتما باید با پزشک مشاوره شود.

پیشگیری کنید

راه پیشگیری نیز تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر پس از تولد است. حتی در روزهای اول تولد که شیر مادر کم است نیز تغذیه مکرر نوزاد در پیشگیری از زردی موثر است. در انتخاب رنگ لباس نوزاد هم از طیف زرد استفاده نشود، چون تشخیص زردی را از سوی والدین به تاخیر می‏اندازد.

نوزاد را حجامت کنیم؟

اما در مورد انجام حجامت در نوزاد برای کاهش زردی، به هیچ عنوان این کار توصیه نمی‏شود. چون به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، حجامت برای افراد بزرگسال کاربرد دارد،ولی در نوزادان با عوارض زیادی همراه است، اما دکتر رفعتی به این نکته هم اشاره می‏کند که تعویض خون در صورتی که میزان بیلی‏روبین از حد مجاز بالاتر باشد، با تشخیص پزشک انجام می‏شود.

 چون تعویض خون عارضه خاصی برای نوزاد در پی ندارد، اما انجام ندادن آن عوارض جبران‏ناپذیری مانند عقب‏ماندگی ذهنی یا کاهش شنوایی یا سایر عوارض عصبی را احتمالا به دنبال خواهد داشت.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: زردی نوزادحجامت نوزاد

تاريخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 | 7:45 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

سی تی اسکن (cityscan) چیست؟

سی تی اسکن (cityscan):ریشه لغوی این شیوه تصویر برداری در حقیقت به معنی تصویر گیری مقطعی و عرضی ازاعضای بدن می‌باشد. اما دارای اسامی مختلفی است اما نام ترجیحی آن که درکتابها و کاربردهای پزشکی بکار می‌رود سی تی اسکن می باشد.

 اگر با یک درخواست سی‌تی اسکن ، به بخش سی‌تی اسکن یک بیمارستان مراجعه کرده باشید، شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که فرو رفتن در یک دستگاه تونل مانند و بی حرکت ماندن برای مدتی در داخل آن شما را دچار دلهره می‌کند یا نه. آیا با توجه به اخبارهای رادیو و تلویزیون راجع به خطرات اشعه ایکس خطری شما را تهدید می‌کند یا نه؟ یا اینکه چگونه یک کارشناس رادیولوژی بعد از قرار دادن شما در داخل دستگاه خود به اتاق دیگری رفته و از پشت یک شیشه بزرگ و یک کامپیوتر چه کاری انجام می‌دهد و با بلندگو با شما صحبت می‌کند؟ تاریخچه در سال 1917 میلادی یک ریاضیدان اتریشی به نام رادون ثابت کرد که یک شیئی دو یا سه بعدی را می‌توان با گرفتن بی‌نهایت عکس از آن در جهات مختلف به تصویر کشید که پایه‌ای برای سی‌تی اسکن محسوب می‌شد. در سال 1956 دانشمندی به نام بارسول نقشه خورشیدی از تصاویر شعاع‌ها درست کرد.

 در سال 1961 الدندرف و در سال 1963 آلن کورمارک اندیشه‌هایی از سی‌تی اسکن را فهمیده و مدلهایی در حد آزمایشگاهی ساخته‌اند. در سال 1968 کول و ادواردز یک دستگاه اسکن مکانیکی برای تصویری از هسته ساخته‌اند که موفق بودند. اما نتوانستند کار خود را در حد رادیولوژی تشخیصی ، توسعه دهند. تا اینکه در سال 72 -1970 اصول ریاضی گفته ‌شده توسط ریاضیدان انگلیسی (God feryhaunsfield) بکار گرفته شد و توانست یک دستگاه سی‌تی اسکن را بسازد و جهت مصرف بالینی معرفی کند. در سال 1979 جایزه نوبل بطور مشترک به پروفسور آلن کورمارک و گاد فری هانسفیلد تعلق گرفت.

سیر تحولی و رشد مانند تمام رشته‌های تصویر گیری پزشکی (رادیولوژی) دستگاه‌های سی‌تی اسکن بطور مداوم تغییر کرده و بوسیله کارخانه‌ها و سازندگان مختلف پیش رفته است. دستگاه اولیه که بوسیله هانسفیلد و توسط شرکت EMI ساخته شده بود، فقط برای ارزیابی مغز طراحی شده بود، که دستگاه نسل اول یا EMI نام داشت. مدت‌ زمان کوتاهی نگذشت که نسل دوم دستگاه‌های سی‌تی اسکن با امکانات بیشتر به بازار آمد و نسل سوم این دستگاه‌ها با امکاناتی از جمله کم شدن زمان تصویر گیری معرفی شد. هم ‌اکنون نسل چهارم با سرعت خیلی بالا و امکانات بهینه و نتایج عالی موجود می‌باشد.

 ساختمان یک دستگاه سی‌تی یک دستگاه اسکن توموگرافی کامپیوتری از یک میز برای قرار گرفتن بدن بیمار ، یک گانتری که سر بیمار در آن قرار می‌گیرد، یک منبع تولید اشعه ایکس ، سیستمی برای آشکار کردن تشعشع خارج ‌شده از بدن ، یک ژنراتور اشعه ایکس ، یک کامپیوتر برای بازسازی تصویر و کنسول عملیاتی که تکنولوژیست رادیولوژی بر آن قرار می‌گیرد، تشکیل شده است. اصول کار دستگاه سی‌تی پس از اینکه بدن بیمار بر روی میز و سر آن در گانتری قرار گرفت و شرایط دستگاه بر حسب ناحیه مورد تصویر برداری تنظیم شد، یک دسته پرتو ایکس توسط کولیماتور (محدودکننده دسته اشعه) به صورت یک باریکه در آمده و از بدن بیمار رد می‌شود (پالس می‌شود). مقداری از انرژی اشعه هنگام عبور از بدن جذب و باقیمانده اشعه با عنوان پرتو خروجی که از بدن بیمار عبور می‌کند توسط آشکار سازی که مقابل دسته پرتو ایکس قرار دارد، اندازه ‌گیری شده و بعد از تبدیل به زبان کامپیوتری در حافظه کامپیوتر ذخیره می‌شود.

بلافاصله پس از اینکه اولین پالس اشعه بطرف بیمار فرستاده و اندازه‌گیری شد و لامپ اشعه ایکس یک حرکت چرخشی بسیار کم انجام داد، دسته پرتو ایکس دوباره پالس شده ، مجددا اندازه‌گیری می‌شود و در حافظه کامپیوتر ذخیره می‌گردد. این مرحله چند صد یا چند هزار بار بسته به نوع دستگاه تکرار می‌شود تا تمام اطلاعات مربوط به عضو مورد نظر در حافظه کامپیوتر ذخیره شود. کامپیوتر میزان اشعه‌ای را که هر حجم معینی از بافت جذب می‌کند، اندازه ‌گیری می‌کند. این حجم بافتی را واکسل می‌نامند که مشابه چند میلیمتر مکعب از بافت بدن می‌باشد.

 در سی ‌تی ‌اسکن یک لایه مقطعی از بدن به این واکسلهای ریز تقسیم می‌شود، که با توجه به مقدار جذب اشعه‌ای که توسط هر کدام از این واکسلها صورت می‌گیرد، یک شماره نسبت داده می‌شود. این شماره‌ها نیز بر روی تصویر که بر صفحه تلویزیون مانند کامپیوتر می‌افتد، یک چگالی با معیار خاکستری (از سفید تاسیاه) اختصاص داده می‌‌شود. نمایش هر کدام از واکسلها را بر روی مونیتور یک پیکسل می‌گویند. یعنی واکسلها حجم سه بعدی و پیکسلها دو بعدی می‌باشند و هر چه تعداد پیکسلها بر روی مونیتور بیشتر باشد تصویر واضح‌تر و قابل تفکیک‌تر است. اعدادی که با توجه به مقدار جذب اشعه به هر بافت اختصاص داده می‌شود، را اعداد سی ‌تی یا اعداد هانسفیلد می‌نامند. بطور مثال بافت چربی کمتر از بافت عضلانی و بافت عضلانی کمتر از بافت استخوانی اشعه را جذب می‌کند. بنابراین بطور مثال استخوان 400+ ، آب صفر و چربی 50 و هوا 500 می‌باشد که هر چه مقدار این اعداد کمتر باشد، بر روی فیلم سی‌تی اسکن آن قسمت طبق معیار خاکستری بیشتر به سمت سیاهی تمایل دارد و برعکس هرچه عدد سی‌ تی مثل استخوان بالا باشد تصویر به سمت سفیدی تمایل دارد. گاهی برای مشخص ‌تر شدن اعضایی که دارای چگالی شبیه به هم هستند از مواد کنتراست‌ زا استفاده می‌شود که تفاوت را به خوبی مشخص کند.

کاربردها تشخیص بیماریهای مغز و اعصاب چون سی ‌تی اسکن می‌تواند تفاوت بین خون تازه و کهنه را به تصویر بکشد، به همین دلیل برای نشان دادن موارد اورژانس بیماریهای مغزی بهترین کاربرد را دارد. بیمارهای مادر زادی مانند بزرگی یا کوچکی جمجمه . تشخیص تومورهای داخل جمجمه‌ای و خارج مغزی . خونریزی در قسمت‌های مختلف مغز و سکته‌های مغزی . تشخیص بیماری اعضای داخل شکمی مانند کبد ، لوزالمعده ، غدد فوق کلیوی. بررسی بیماریهای ریه


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: سی تی اسکن

تاريخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 | 7:42 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

▪ جنسیت جنین

خداوند کریم در آیات ۴۵و۴۶سوره نجم می فرماید:(( و او(خداوند) آدمی را به صورت جفت نروماده آفرید، ازنطفه ای که ریخته می شود.))

اگر به این آیه دقت کنید،درمی یابید که خداوند نروماده بودن خلق رابه نطفه نسبت می دهد و می دا نید که نطفه به مرد تعلق دارد نه زن . وعجیب اینجا ست که امروزه علوم زیست شناسی و پزشکی ثابت کرده اند ،که تعیین جنسیت فرزند دربطن مادر یعنی پسر یا دختر بودن جنین بستگی به نطفه مرد دارد، نه تخمک زن .تخمک دارای ۲۲ کروموزوم عادی و یک کروموزوم ایکس(X ) است.اما نطفه مرد، ۲۲ کروموزوم عادی و یک کروموزوم (X)و یا (Y) دارد .به عبارت دیگر ، نیمی از نطفه کروموزوم (X) و نیم دیگر کروموزوم (Y)دارد .اگر نطفه (اسپرم) حاوی کروموزوم (X)باتخمک ترکیب شود،فرزند ،دختر خواهدبود واگر نطفه(اسپرم)حاوی کروموزم(Y)با تخمک ترکیب شود،فرزند،پسرخواهد بود.بدین ترتیب، تعیین جنسیت فرزند با نطفه است و این چیزی است که قرآن مجید ،چهارده قرن پیش ،به صراحت بیان فرموده است

ـ پرده آمنیون:

این پرده حفره (( آمنیون)) را که پرازمایع زلالی است به نام مایع ((آمنیوتیک)) و جنین درآن شناوراست،احاطه می کند.

ـ پرده کوریون:

که سلولهای سطحی آن به داخل غشاء مخاطی رحم نفوذ می کند.
ـ کیسه زرد یا پرده زرد:

که عبارت است ازغشاء مخاطی جداره رحم که پس ازلانه گزینی

تخمک بعدا جفت را تشکیل خواهد داد.

یک نطفه ازمنی

خداوند درآیه ۳۷سوره قیا مت می فرماید :((آ یا انسان درابتدا نطفه ای ازمنی نبود؟))

امروزه پزشکان دریافته اند درمنی مرد حدود ۵۰۰ میلیون اسپرماتوزوئید وجود دارد که پس از مقاربت ،این اسپرمها بلافاصله حرکت به سوی تخمک را آغازمی کنند .درمسیرخود باید رحم و لوله رحم بسوی تخمدان را طی کنند . ازاینهمه اسپرم دهها مورد به تخمدان می رسند و بقیه دروسط راه می میرند. ازبین این اسپرمها فقط یک اسپرم موفق به عبورازدیواره تخمک میشود وتوسط تخمک جذب می گردد .با اتحاد این اسپرم با تخمک ، تعداد کروموزومها برای تشکیل سلول یک انسان کامل ،به حد نصاب می رسد .ازاین پس تخمک لقاح یا فته را((تخم )) می نا مند .

کوتاهترین مدت بارداری

خداوند درآیه ۲۳۳سوره بقره می فرمایند:((مادران باید دوسال تمام فرزندانشان را شیردهند. هر کس بخواهد فرزند را بطورکامل شیرمی دهد .))

اگربه معنی آیات خوب توجه کنیم، معلوم می شود که طول دوران مقبول حاملگی شش ماه است، چرا که فرموده است مدت حمل و شیرخواری سی ماه تمام است .بعد می فرمایند که مادرباید دو سال فرزند را شیربدهد .اگردوسا ل را ازسی ماه کم کنیم ،شش ماه باقی می ماند که این حداقل زمان لازم برای بارداری است .علم پزشکی امروزه ثابت می کند که کوتاهترین مدت بارداری ،برای زنان شش ماه است یعنی اگر جنین شش ماه تمام دررحم مادرباشد،پس از تولد زنده خواهد ماند .تولد جنین کمتر از شش ماه را ((سقط ))می نامند،زیرا زنده نخواهد ماند . تولد جنین درفاصله شش تا نه ماهگی را زایمان زودرس می نامند. نوزادانی که به صورت زودرس متولد می شوند، با مراقبتهای پزشکی ممکن است زنده بمانند.

ازدواج با محارم

خداوند، درآیه ۲۳سوره نساء می فرمایند:((بر شما ازدواج با مادرودختروخواهر وعمه وخا له و دختربرادرو دخترخواهر و مادران رضا عی و خواهران رضاعی حرام شد .))

طبق این آیه خداوند ، ازدواج با بستگان نزدیک را حرام کرده اند وتوصیه شده است که بهتراست که ازدواج ازبین فامیل ها نباشد .برمبنای تحقیقات بعمل آمده درعلم پزشکی ،ازدواجهای فامیلی ممکن است باعث ظهور صفات مرضی پنهان و موروثی درفرزندان شود .ازدواج های فامیلی ممکن است منجربه کاهش نسل وعقیم شدن تمام افراد یک فامیل درطول زمان گردد. چراکه بعضی صفات مرضی ضعیف و پنهان درافراد ،با ازدواج های فامیلی شدت پیدا کرده و با گذشت زمان در نسل آنها ظهور پیدا می کند وادامه این کار باعث فساد نسل خواهد شد.آنچه امروزه به اثبات رسیده است، کثرت بیماریهای وراثتی ازقبیل دیابت ، ناشنوایی ، کری دسته جمعی دریک فامیل، منگولیسم و... درمیان ازدواجهای فامیلی می باشد.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: اعجاز قرانتعیین جنسیت

تاريخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 | 7:9 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

تاثیر غذاها در تعیین جنسیت جنین: تحقیقات انجام شده در خارج نشان داده است که تغذیه نیز تا حدودی در تعیین جنسیت نقش دارد.

به دلیل تنوع و تفاوت عادت های غذایی در کشورهای مختلف، رژیم غذایی استانداردی برای تعیین جنسیت جنین وجود ندارد. اما طبق تحقیقات می توان از تعادل یون های منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم در بدن استفاده کرد.

girl-or-boy
زمان شروع برنامه غذایی

برای شروع رژیم، حداقل دو پریود ماهانه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری، مورد نیاز است، یعنی حداقل ۲ ماه قبل از بارداری.

رژیم باید تا زمانی که بارداری با انجام تست های آزمایشگاهی دقیقاً مشخص شود، ادامه داشته باشد.


اجرای این رژیم های غذایی در چه مواردی ممنوع است؟

ابتدا باید مطمئن شوید که ممنوعیتی برای اجرای رژیم نداشته باشید.

مثلاً رعایت رژیم غذایی برای پسردار شدن در موارد: فشار خون بالا، ناراحتی های قلبی و نارسایی های کلیوی ممنوع است.

رعایت رژیم غذایی برای دختردار شدن در موارد: اختلالات عصبی، بالا بودن کلسیم خون و نارسایی های کلیوی ممنوع است.
برای پسردار شدن چه باید خورد؟
برای پسردار شدن باید از مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم بالا استفاده کرد و مصرف کلسیم محدود گردد. مواد غذایی زیر توصیه می شود:

مرکبات- زردآلو- آناناس- موز- هلو- گلابی- سیب- گوجه سبز- آلو- خیار- خرما- گیلاس- تمشک- توت فرنگی- انجیر- خربزه- آب میوه و سبزی- حبوبات- کنگرفرنگی- گوجه فرنگی- پیاز- چغندر قرمز- زیتون- قارچ- کلم- ذرت- نخودسبز- سیب زمینی- سبوس- گندم- شاه بلوط- تره شاهی- کنسرو ماهی- ژامبون- کره- ماء الشعیر- کلوچه- نوشابه گازدار- نقل- قهوه- چای- مایونز.


برای دختر دار شدن چه باید خورد؟

برای دختر دار شدن باید از مواد غذایی حاوی کلسیم بالا استفاده شود و مصرف سدیم و پتاسیم محدود گردد. مواد غذایی زیر توصیه می شود :

پنیر سفید- ماست – شیر – تخم مرغ – بادام و بادام زمینی بدون نمک – گردو – لوبیا سبز – مارچوبه – کاهو سبز – ماکارونی – گوشت ۱۰۰ گرم در روز – ماهی که با بخار پخته شده باشد و آبش کاملاً گرفته شده باشد.


نکاتی که باید در نظر داشت

اگر چه اصول کار ساده است، ولی روش اجرای آن آسان نیست و دقت دراجرای آن شدیدا لازم است و بایستی تحت نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک صورت پذیرد.

هر گونه انحراف از رژیم توصیه شده، شانس موفقیت را کم می کند.

این رژیم بایستی توسط زن رعایت شود و نوع تغذیه ی مرد به طور مطلق تاثیری در مکانیسم این عمل ندارد، ولی مصرف آن توسط زوجین موجب آسانی اجرای آن می شود. در ضمن ترکیب یونی داروهایی که زن در طول مدت اجرای رژیم دریافت می کند، موثر است، به ویژه قرص هایی که به شدت غنی از سدیم هستند.

توصیه می شود مصرف تمام قرص های ضد بارداری در دوران اجرای رژیم متوقف شود. بنابراین برای پیشگیری از بارداری از سایر روش ها همراه با روش نزدیکی منقطع استفاده گردد.

البته بایستی تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، چون ممکن است در مواردی پاسخ ندهد.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: تعیین جنسیتبرنامه ی غذایی

تاريخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 | 7:5 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

جراحان سال ها درس می خوانند تا بتوانند دست به عمل های سخت زده و بیمارانی که در حال مرگ هستند را نجات دهند. این جراحان همیشه در بیمارستان ها حضور دارند منتظر ورود بیماران هستند.
بیمارستان ها برای عمل های جراحی معمولا هزینه های زیادی را از بیماران دریافت می کنند از این رو شاید بیمارانی باشند که توانایی پرداخت هزینه بیمارستان را نداشته باشند و دست به کارهای بسیار خطرناکی می زنند. در ادامه با افرادی آشنا خواهیم شد که در کمال بی تجربگی خودشان را عمل کرده اند.
**ژنگ یانلینگ

افرادی که خودشان را جراحی کردند! +عکس عمل,جراحی,عکس

افرادی که خودشان را جراحی کردند عکس

خواندنی ها و دیدنی ها-افرادی که خودشان را جراحی کردند! +عکس

ژنگ مردی 47 ساله چینی است که به خاطر یک بیماری مجبور شد عمل جراحی خاصی را روی پایش انجام دهد اما این مرد که یک کشاورز ساده بود نتوانست هزینه های بیمارستان را تقبل کند و از این رو پزشکان حاضر به جراحی او نشدند. این مرد که تنها یک ماه تا پایان زندگی اش فاصله داشت تصمیم گرفت خودش دست به عمل جراحی بزند.
او برای نابود کردن بیماری پای راست خودش را با استفاده از اره چوب بری قطع کرد. این مرد حتی سه دندانش را به خاطر فشاری که از درد به چوب درون دهانش آورده بود از دست داد. پس از پخش شدن خبر این عمل جراحی یک پزشک شانگهایی ادامه مداوای او را به رایگان انجام داد.
** داوین ویلیامز

افرادی که خودشان را جراحی کردند! +عکس عمل,جراحی,عکس

افرادی که خودشان را جراحی کردند عکس

این مرد که یک کارگر ساده بود از دیگر افرادی است که بر روی خودش عمل جراحی انجام داده است. یک توده عجیب استخوانی پس از تصادفی سخت روی پیشانی این مرد ظاهر شد و نیاز به عمل جراحی داشت اما این مرد 48 ساله توانایی پرداخت هزینه های عمل را نداشت و بیمه نیز کمکی به او نمی کرد. این مرد تصمیم گرفت با استفاده از یک جعبه ابزار و به کمک همکار و پسرش خودش عمل جراحی را آغاز کند. این مرد بعد از چند ساعت عمل عجیب و البته وحشتناک توده را از روی سرش برداشت.
** وو یانوبی

افرادی که خودشان را جراحی کردند! +عکس عمل,جراحی,عکس

افرادی که خودشان را جراحی کردند عکس

یک خانم چینی چند سال پیش تصمیم گرفت تا عمل جراحی شکم خود را در خانه انجام دهد زیرا توانایی پرداخت عمل های جراحی مدرن را نداشت. "وو یانوبی" خانم 53 ساله ای است که از بیماری خاصی رنج میبرد که باعث شده بود توده ای 25 کیلوگرمی از آب در شکمش ایجاد شود. این خانم برای انجام عمل جراحی شکم خود را با چاقوی آشپزخانه باز کرد ولی به خاطر از دست دادن خون زیاد در میان جراحی بیهوش شد. اما افرادی که در خانه بودند توانستند او را به موقع پیدا کرده و به بیمارستان برسانند و در آنجا به صورت رایگان درمان شد.
** ماری (نام نمایشی)

افرادی که خودشان را جراحی کردند! +عکس عمل,جراحی,عکس

افرادی که خودشان را جراحی کردند عکس

چند سال پیش خانمی به نام "ماری" که البته نام اصلی او نیست، با صورتی بسیار عجیب و بدحالت وارد بیمارستان شد و درخواست کرد تا یک جراح پلاستیک او را ویزیت کند. پس از ویزیت مشخص شد این حانم قصد داشته است کاملا رایگان و بی دردسر و بدون متخصص خود را زیبا کند ولی در نهایت تنها صورت خود را نابود کرده بود. این خانم از اینترنت چند ژل زیبایی خریداری می کند و به لب و گونه هایش تزریق می کند اما پس از 24 ساعت صورت او بهم ریخته و از فرم خارج می شود. حتی زخمی قدیمی نیز روی صورتش به گونه ای عجیب تر نمایان می شود.
** اینیس رامیرز
در سال 2000 یک خانم مکزیکی در حالی که در یک روستا زندگی میکرد عمل سزارین را روی خودش انجام داد. این خانم که دچار دردهای زایمان شده بود نمی توانست خود را به موقع به بیمارستان برساند از این رو تصمیم گرفت تا یک عمل سزارین را روی خودش اجرا کند. این خانم با استفاده از یک چاقوی آشپزخانه 15 سانتی متری شکمش را شکاف داد و بچه را از شکمش خارج کرد. او پس از تمام شدن عمل پسر بزرگش را به دنبال کمک فرستاد و او توانست پزشکان را بالای سر مادرش بیاورد.


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: جراحیهزینه

تاريخ : دو شنبه 18 فروردين 1393 | 17:54 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 


شاید یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مراحل بارداری، احساس حرکت‌های جنین در بدن مادر باشد، اما از آنجا که این حرکات نشانه سلامت و حیات جنین هم هستند، گاهی باعث نگرانی می‌شوند. دانستن 12 نکته زیر شاید کمی از نگرانی‌هایتان کم کند.

 


 

حرکت جنین در شکم مادر

 

1- شروع حرکات: اگرچه حرکات جنین از هفته 7 تا 8 بارداری شروع شده و در سونوگرافی هم دیده می‌شود، اما هر مادر بارداری قبل از هفته 16 تا 22 بارداری حرکات جنینش را حس نمی‌کند، زیرا قبل از این سن، جنین فقط چند سانتی‌متر است.

 

2- اثر تعداد بارداری بر تشخیص حرکات: مادری که قبلا تجربه بارداری را داشته است، به مراتب حرکات جنین را بهتر می‌شناسد و انتشار گازها یا انقباض‌های دستگاه گوارش را با آن اشتباه نمی‌گیرد.

معمولا مادرانی که اولین تجربه بارداری را پشت‌سر می‌گذارند، تا حوالی هفته‌های 20 تا 25 بارداری متوجه این حرکات نمی‌شوند.

 

3- اثر اضافه‌وزن بارداری مادر بر حرکات: مادر برای داشتن بارداری سالم، باید قبل و بعد از شروع بارداری، وزن خود را در محدوده توصیه شده به‌وسیله متخصص نگه دارد و از پرخوری بپرهیزد.

ممکن است مادرانی که به دنبال بارداری وزنشان خیلی بالا رفته، نتوانند این حرکات را درست حس‌کنند. به علاوه هنگامی که قطر چربی‌های شکم 10 تا 15 سانتی‌متر است، پزشک هم نمی‌تواند حرکات را خوب تشخیص دهد و حتی سونوگرافی هم مشکل می‌شود.

 

4- ویژگی‌های حرکات: این حرکات مانند پرش‌هایی ملایم و نرم هستند. ابتدا تشخیص آنها مشکل است، اما با پیشرفت بارداری، مشخص‌تر می‌شوند و می‌توان حرکت دست‌و پا و چرخش را تشخیص داد. حرکات دست‌و پا کوتاه‌‌تر و حرکات چرخشی جنین شدیدترند. در هفته‌های آخر بارداری می‌توان این حرکات را از خارج بدن مادر دید.

 

5- لگدها قبل از خواب بیشترند؟ حرکات، زمان مشخصی ندارند، اما چون مادر شب‌ها مایل به استراحت است، شدت آنها را بیشتر حس می‌کند، اما در ساعت‌های بیداری و فعالیت اجتماعی توجه مادر به حرکات کمتر است. ممکن است بعد از خوردن غذای شیرین، حرکات جنین بیشتر شود.

یادمان باشد که حرکت هر جنینی باید نسبت به خودش سنجیده شود، برخی جنین‌ها کلا پرتحرک هستند و برخی کم‌تحرک، اما اگر طی یک روز حرکت جنین ناگهان زیاد یا کم شود، ممکن است نشانه خطر مرگ جنین باشد

 

6- حداکثر تعداد حرکات: بین هفته 28 تا 32 بارداری است، زیرا حجم مایع آمنیوتیک زیاد است و جنین می‌تواند به خوبی حرکت کند. بعد از هفته 32، حرکات کم می‌شوند، زیرا حجم مایع آمنیوتیک کم می‌شود و جنین در هفته‌های آخر، حرکات چرخشی کمتری دارد و بیشتر دست‌ و ‌پای خود را حرکت می‌دهد.

 

 

7- تناوب حرکات: در ابتدا، حرکات کوتاه و با فواصل طولانی هستند، مثلا در یک روز حرکات متعددی را حس می‌کنید سپس چند روز هیچ حرکتی را حس نمی‌کنید، زیرا جنین هنوز کوچک است، اما از میانه بارداری تشخیص حرکات جنین منظم می‌شود. گاهی هم مادر سکسکه جنین را متوجه می‌شود که حرکات آن مداوم، پشت‌سر هم و لرزشی است.

 

8- لزوم توجه به حرکات: به محض اینکه احساس کردید حرکات جنین‌تان منظم شده‌اند (یعنی حدود هفته 28 بارداری)، به آنها دقیق شوید و اگر به‌نظر رسید این حرکات کم شده‌اند، حتما متخصص زنان را در جریان بگذارید تا ضربان قلب جنین را بررسی کند.

9- اگر جنین حرکت نمی‌کند: مدت خواب جنین حداکثر 75 دقیقه است و اگر بیش از 2 ساعت حرکت نکرد، مادر باید مساله را بررسی کند. اگر احساس کرد، جنینش 2 تا 3 ساعت است حرکت نمی‌کند، بهتر است کمی غذای انرژی‌زا مصرف کند و در حالت آرامش به پهلو یا پشت بخوابد، دستش را بر شکم بگذارد و با توجه کامل به جنین، حرکات او را بشمارد.

 

10- چطور حرکات را بشماریم؟ بهتر است کمی غذا بخورید و به پهلو بخوابید یا در حالتی راحت، دراز بکشید یا بخوابید. سپس طی 60 دقیقه تمام حرکات کوچک و بزرگ جنین را ثبت کنید. در مورد تناوب این حرکات اتفاق نظری وجود ندارد، اما 10 حرکت طی دو ساعت، مطلوب‌‌ترین تناوب توصیه شده است.

علت کاهش حرکات جنین می‌تواند به‌خطر افتادن سلامت جنین یا کاهش مایع آمنیوتیکی باشد. استانداردی برای تعداد حرکات جنین وجود دارد، اما یک عدد دقیق نداریم. برخی معتقدند حداقل چهار حرکت در ساعت که اگر کمتر باشد، باید بررسی شود.

 

11- از چه زمانی توجه به این حرکات اهمیت بیشتری می‌یابد؟ از ماه هفتم که جنین برای زندگی در خارج رحم آمادگی پیدا می‌کند، توجه مادر به حرکات او باید بیشتر باشد. متاسفانه برخی مادران بعد از دو روز بی‌تحرکی جنین به ما مراجعه می‌کنند. در این شرایط احتمال مرگ جنین در رحم وجود دارد.

 

12- حرکات جنین و عوامل داخلی و محیطی: این باور که بچه تکان خورد، پس گرسنه است، باور صحیحی نیست، زیرا غذا باید جذب شود و موادمغذی آن وارد خون مادر شوند، سپس به جنین برسند. عوامل محیطی مانند استرس، صدای شدید، حتی صدای دستگاه پخش‌کننده ضربان قلب جنین در کلینیک باعث افزایش حرکات جنین می‌شوند. از طرفی افزایش حرکات جنین ضربان قلبش را افزایش می‌دهد.

 

علل کاهش حرکت جنین

در هر تغییر حرکت جنین، خطرهایی گوشزد می‌شود که خلاصه آن این‌طور است:

 

 کاهش حرکت جنین از هفته 28 تا 30 بارداری به بعد خطرناک است.

 

- کاهش تحرک به‌دلیل کاهش مایع آمنیوتیک: در این حالت ممکن است پزشک مایعات بیشتری را برای بیمارش تجویز کند.

 

- کاهش تحرک ناشی از اختلال رشد، وزن کم جنین؛ اختلال خونرسانی به جنین

 

- شرایط استرس و کمبود اکسیژن برای جنین: مثلا چرخیدن بند ناف دور گردن جنین یا گره‌خوردن آن. در این حالت افزایش حرکت شدید و ناگهانی و سپس کاهش حرکت داریم.

 

یادمان باشد که حرکت هر جنینی باید نسبت به خودش سنجیده شود، برخی جنین‌ها کلا پرتحرک هستند و برخی کم‌تحرک، اما اگر طی یک روز حرکت جنین ناگهان زیاد یا کم شود، ممکن است نشانه خطر مرگ جنین باشد.

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: حرکتجنین

تاريخ : دو شنبه 18 فروردين 1393 | 17:6 | نویسنده : بانوی پرتقالی |
 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 

در سالی که گذشت خبرهایی از جراحی ها و بیماری های عجیب در سراسر جهان منتشر شد که شگفتی همگان را در پی داشت...

به گزارش تکناز به نقل از خبرگزاری مهر، در این بین بیماری هایی بروز می کند که انسان قرن 21 پاسخ و دلیلی برای آن نمی یابد اما با این حال بشر نا امید نشده و تلاش های خود را دو چندان می کند تا گام های موثری برای بهبود بیماری ها شکل دهد.

در سالی که گذشت خبرهایی از جراحی ها و بیماری های عجیب در سراسر جهان منتشر شد که شگفتی همگان را در پی داشت از این بین می توان به جراحی های دشوار و پیچیده پیوند صورت، ارتباط با بیماری که 12 سال حیات نباتی داشت و جراحی جنین در رحم مادر اشاره کرد.

** جذاب ترین اخبار پزشکی در سال 92 :
* خارج کردن غده 2 کیلویی از صورت یک دختر 8 ساله
یک دختر اهل اوگاندا که یک غده حدود 2 کیلوگرم در صورتش داشت پس از انجام عمل موفقیت آمیز در سالی که گذشت می تواند بار دیگر لبخند بزند.

این دختر اوگاندایی هشت ساله داخل صورت خود یک غده به وزن 1.8 کلیوگرم داشت که اگر رشد آن ادامه می یافت زندگی وی در معرض خطر قرار می گرفت.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 
تصویر سمت چپ زمانی را نشان می دهد که ترینی برای انجام عمل جراحی به لندن آمد، تصویر سمت راست عمل موفقیت آمیز روی صورت وی را نشان می دهد

* ترمیم صورت از بین رفته با فناوری چاپ سه بعدی
در یک اقدام نوین، پزشکان انگلیسی در سالی که گذشت از فناوری چاپ سه بعدی برای خلق یک صورت مصنوعی برای مردی استفاده کردند که سمت چپ چهره اش را به خاطر ابتلا به سرطان از دست داده بود.

پزشکان در یک جراحی اورژانسی مجبور شدند تقریبا کل سمت چپ صورت "اریک موگنر" 60 ساله که مدیر یک رستوران است را بردارند. در این جراحی که به دلیل ابتلای بیمار به سرطان صورت گرفت چشم، استخوان گونه و فک، همگی در سمت چپ صورت، برداشته و یک حفره در این قسمت از صورت او ایجاد شد.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 
پس از انجام بررسی ها با استفاده از اسکن از جمجمه موگنر و استفاده از رایانه برای بصری سازی از اینکه چهره اش چه شکلی خواهد شد پزشکان توانستند از نوع جدید از چاپگر استفاده کنند که لایه های پلاستیک نایلونی را بر روی یکدیگر قرار می دهد تا یک مولفه دقیق لازم برای چهره بسازد.

* تصویری از جدیدترین پیوند کامل صورت
یک زن 26 ساله لهستانی که چهره اش به دلیل رشد یک تومور کاملا از ریخت افتاده بود با پیوند صورت، صاحب یک چهره جدید شد. این زن که هویت او "جوانا" اعلام شده است در دومین جراحی پیوند صورت لهستان، چهره جدید به خود گرفت.وی پیش از این جراحی قادر به جویدن، بلعیدن و یا صحبت کردن نبود.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 

 
در این جراحی 23 ساعته پیوند صورت که 80 درصد پوست روی صورت او  تعویض شد توانایی های از دست رفته جویدن و بلعیدن غذا و صحبت کردن به بیمار بازگردانده شد.


چهره و صورت جوانا به دلیل تومور نوروفیبروماتوسیس کاملا از ریخت افتاده بود. این بیماری ژنتیکی است که موجب رشد تومورهای خوش خیم در امتداد اعصاب می شود.

* جراحی موفقیت آمیز مرد فیلی
پزشکان برای چندمین بار مرد چینی را که روی صورتش تومور 1.5 کیلویی دارد و به مرد فیلی مشهور شده را تحت عمل جراحی قرار دادند.

هانگ چونکای 37 ساله از استان هانان چین که رسانه ها از وی با عنوان مرد فیلی چین نام می برند از نوع بسیار شدید نوروفیبروماتوز  رنج می برد که موجب شده است تومورهای بزرگی روی صورتش ایجاد شود و صورت وی را کاملا از شکل خارج کند.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 
گفته می شود که وی وخیم ترین مورد از این شرایط در تمام دنیا محسوب می شود.  براساس اعلام پزشکان عمل جراحی این مرد چینی در سال گذشته موفقیت آمیز بود.

* پیوند اولین قلب مصنوعی ترکیبی از گاو و ماشین به بدن یک مرد
پزشکان فرانسوی با انجام یک جراحی پیشگامانه موفق به پیوند یک قلب مصنوعی به بدن یک بیمار مرد شدند که تا 5 سال آینده می تپد. قلب مصنوعی که برای اولین بار به بدن یک بیمار پیوند زده شد با باتریهای شبیه ساعت کار می کند که خارج از بدن قرار می گیرد.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 
این قلب مصنوعی از یک سری مواد زیستی چون بافت گاو استفاده می کند تا احتمال پس زدن آن توسط بدن کاهش یابد. این بیمار دو ماه پس از پیوند درگذشت.

* بازگشت بینایی به یک نابینا با پیوند دندان به چشم
مرد 43 ساله نابینا در بریتانیا پس از انجام یک عمل جراحی پیشگامانه که دربرگیرنده پیوند یکی از دندانهایش به چشمش بود، بینایی خود را بدست آورد.

به این تکنیک جراحی که "پروتز قرنیه استخوانی- دندانی" (osteo-odonto-keratoprosthsesis) گفته می شود این جراحی با برداشتن یکی از دندانهای آیان و استفاده از آن به عنوان بستری برای رشد یک لنز ساختگی آغاز شد، پس از آن دندان به مدت سه ماه وارد گونه وی شد تا بافت و رگهای خونی جدید پرورش دهد. در این مرحله پزشکان دندان را با لنز ساختگی وارد کره چشم راست آیان کردند.

ظرف چند هفته پس از انجام آخرین عمل جراحی بینایی این مرد بازگشت.

* برقراری ارتباط با بیماری که 12 سال حیات نباتی داشت
دانشمندان موفق شدند با بیماری که طی 12 سال گذشته زندگی نباتی داشته ارتباط برقرار کنند. محققان در کانادا با استفاده از یک اسکنر تصویر سازی تشدید مغناطیسی کارکردی یا ام اف آر آی فعالیت مغزی بیماری که پیش تر دارای عکس العمل نبود را بررسی کرده و از وی مجموعه سئوالاتی بپرسند.

درحالی که فعالیت مغزی بیمار از طریق اسکنر بررسی می شد، بیمار به چندین پرسش که پاسخ بله یا خیر داشتند پاسخ داد. بیمار از این طریق نشان داد از اینکه در بیمارستان است مطلع بوده و نام خود را می داند.

 * جراحی روی جنین در رحم مادر
جراحان اسپانیایی با موفقیت توانستند برای اولین بار جراحی نجات بخشی را روی یک جنین داخل رحم مادر انجام دهند.

گونزالو پاردو سانچز از سندورم مسدود شدن مجاری تنفسی مادرزادی رنج می برد.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 
نتیجه حاصل از این سندروم غیر قابل اجتناب است اما پزشکان این جنین پیش از تولد تصمیم گرفتند که یک عمل جراحی نجات بخش داخل رح مادر انجام دهند و تاکنون این عمل موفقیت آمیز بوده است.

*انجام  سریعترین جراحی پیوند صورت
یک مرکز پیوند صورت در لهستان صورت مردی را که بر اثر برخورد با دستگاه برش سنگ به شدت مجروح شده بود را با سرعت بی سابقه بازسازی کرد.

مرد به نام "گرزگورز" ، سه هفته پس از آنکه یک دستگاه برش سنگ به صورتش صدمه شدیدی وارد کرد یک صورت جدید دریافت کرد چرا که میزان جراحات به قدری بود که امکان بخیه زدن در صورت وی میسر نبود. آرواره های وی خرد شده بود و شرایطش به سرعت و به وخامت می گذشت تا اینکه پزشکان اظهار داشتند هیچ چاره ای جز ارائه یک صورت جدید و پیوند صورت سریع ندارند.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)

 
این عمل در مرکز انکولوژی در گلیویس 25 اردیبهشت بر روی بیمار انجام شد. این جراحی 27 ساعت طول کشید.

* پیوند قسمتی از ریه یک مادر به فرزند 3 ساله اش
بیمارستان اوکایاما در ژاپن اعلام کرد که بخشی از ریه یک مادر با موفقیت به پسر سه ساله اش پیوند زده شد که این نخستین پیوند لوب میانی از یک اهدا کننده در قید حیات در جهان بود.

پیوند بخشی از ریه یک مادر به پسر سه ساله اش موجب شد که این کودک که عملکرد ریه اش رو به وخیم شدن بود به جوانترین بیمار پیوندی ریه در ژاپن تبدیل شود.


در جریان این جراحی قلب و ریه مصنوعی این کودک خارج شد و وی توانست با ریه اهدایی تنفس را از سر بگیرد.

خارج کردن لوب میانی ریه راست مادر سه ساعت طول کشید و پس از آن بلافاصله پیوند آن به پسرش آغاز شد.

پیوند ریه از اهدا کننده در قید حیات معمولا دربرگیرنده لوب پایینی ریه است که ظرفیت تنفسی بیشتری دارد اما قسمت میانی ریه به این دلیل برای این کودک سه ساله در نظر گرفته شد که کوچکتر است و با اندازه بدن وی تطابق بیشتری دارد.

* بازگشت به حیات زن 41 ساله پس از قطعی شدن مرگ بالینی
زن 41 ساله استرالیایی که مرگ وی بر اثر حمله قلبی طی 42 دقیقه از نظر بالینی قطعی شده بود توسط دستگاهی با فناوری بالا که خون را به مغز رساند به حیات بازگشت.

پزشکان در بیمارستان قلب ملبورن تلاش کردند سد شریانهای حیاتی را باز کرده و ریتم قلب وی را با استفاه از یک دستگاه با فناوری بالا که خون را در مغز جاری نگاه می داشت، به حالت عادی بازگردانند.

* آخرین عمل جراحی روی صورت نوجوانی بدون چشم و بینی
کسیدی هوپر نوجوان 17 ساله ای که بدون بینی و چشم متولد شده است 9 مرداد تحت عمل جراحی ساخت بینی از دنده هایش قرار گرفت.

 

 عجیب ترین جراحی و بیماریهای سالی که گذشت (+تصاویر)


این نوجوان امیدوار است پس از این عمل جراحی بتواند اولین شغل مستقل خود را در کتابخانه نابینایان بدست آورند و ارتباطات روزمره مستقل خود را بنا کند.

در این جراحی  استخوانها و غضروفهایی از قفسه سینه اش برداشته شد تا قسمت پایین پیشانی جایگزین بینی وی شوند.

* دست مصنوعی دارای حس لامسه
دانشمندان دستی مصنوعی ساختند که به کسانی که دستشان قطع شده امکان می‌دهد مثل قبل با انگشتان خود اشیا را احساس کنند.

جراحان ایتالیایی این دست مصنوعی را به مدت یک ماه به بازوی یک مرد دانمارکی که دستش قطع شده بود وصل کردند و این مرد توانست دوباره حس لامسه پیدا کند.

* تغییر دائمی رنگ چشم ممکن شد
در حالی که اغلب مردم برای تغییر رنگ چشم خود به لنزهای تماسی رنگی متوسل می شوند یک جراح آمریکایی شیوه دائمی برای تغییر رنگ چشم انسان ارائه کرد.

این جراحی که "ایمپلنت عنبیه مصنوعی" نام دارد، شامل وارد کردن یک ایمپلنت سیلیکونی پزشکی نازک به چشم می شود تا ظاهر عنبیه را تغییر دهد.


موضوعات مرتبط: علمی

تاريخ : پنج شنبه 7 فروردين 1393 | 3:7 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

 

 آیا جنسیت فرزند با تغذیه مادر ارتباطی دارد؟
 
ابزارهای بهتر و قدرتمندتری برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد از جمله روش‌هایی که موقع آزاد شدن تخمک به کار گرفته می شود که بهتر است به جای رژیم‌های غذایی از این روش‌ها استفاده کرد.
 
یک کارشناس تغذیه معتقد است: تاثیر رژیم غذایی مادر بر تعیین جنسیت جنین تنها 15 تا 20 درصد پایه علمی دارد.

 نصیری با اشاره به اینکه تعیین جنسیت جنین بر اساس تغذیه مادر مبنای علمی ثابت شده‌ای ندارد، اظهار داشت: به هر حال این روش در حال حاضر انجام می شود و در حد 15 تا 20 درصد نیز تاثیرگذار است. وی یادآوری کرد: اگر علت منطقی برای تاثیر تغذیه مادر بر تعیین جنسیت جنین وجود داشته باشد ناشی از تغییرات PH بدن مادر توسط مواد غذایی است. به گفته این کارشناس تغذیه، PH بدن مادر می‌تواند ارتباطات یونی بین تخمک و اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد و تعیین کند که جنین تشکیل شده XX باشد یا XY.

نصیری خاطرنشان کرد: بر اساس رژیم‌هایی غذایی که برای تعیین جنسیت جنین تجویز می‌شود، شرایط قلیایی بدن مادر جنین را به سمت پسر شدن و شرایط اسیدی جنین را به سمت دختر شدن هدایت می‌کند. وی مصرف پتاسیم و سدیم را از عوامل قلیایی شدن محیط بدن مادر دانست و اضافه کرد: موز و خرما می‌توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند. این کارشناس تغذیه محدود کردن مصرف منابع کلسیم را نیز از جمله عواملی دانست که می تواند محیط بدن مادر را قلیایی کند.

ایشان ادامه گفت: ابزارهای بهتر و قدرتمندتری برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد از جمله روش‌هایی که موقع آزاد شدن تخمک به کار گرفته می شود که بهتر است به جای رژیم‌های غذایی از این روش‌ها استفاده کرد.

منبع : ایسنا


موضوعات مرتبط: علمی

تاريخ : پنج شنبه 7 فروردين 1393 | 3:4 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

 

پوست به عنوان سد فیزیکی در برابر تشعشعات زیان آور خورشیدی مانع از دست رفتن آب
بدن میشود و از طرف دیگر با ایجاد یک محیط اسیدی از تشکیل تجمعات ميكروبی جلوگیری
می کند.طی سالها پوست در معرض عوامل محيطی مانند آفتاب و استرس قرار می گيرد. از
طرف ديگر همچنان كه شخصی پير می شود چربی غشای ميانی پوست شروع به كم شدن می كند.

 

 

جوانی خود را تمدید کنید!
پوست به عنوان سد فیزیکی در برابر تشعشعات زیان آور خورشیدی مانع از دست رفتن آب بدن میشود و از طرف دیگر با ایجاد یک محیط اسیدی از تشکیل تجمعات ميكروبی جلوگیری می کند. طی سالها پوست در معرض عوامل محيطی مانند آفتاب و استرس قرار می گيرد. از طرف ديگر همچنان كه شخصی پير می شود چربی غشای ميانی پوست شروع به كم شدن می كند. در نتيجه شلي و افتادگي پوست، پيدايش چين و چروك، پيدايش لكهاي تيره يا قهوه اي رنگ، ايجاد فرورفتگي هاي متعدد و تغييرات عروقي به دليل تاثير عوامل مطرح شده در پوست ايجاد می شود؛ بنابراين برای پیشگیری از پیر شدن زودرس مراقبت از پوست، حقيقتی است كه همگان به آن معتقدند. دکتر بیتا پاک طینت در این مقاله سعی داشته از تمامی راهکارهای به روز و سودمند برای رفع چین و چروک صحبت کند.
آنتی اکسیدانها، سودمند در کنترل روند پیری
رادیكال های آزاد یكی از مهمترین عواملی هستند كه موجب آسيب و پیری پوست و تخریب سلولی می شوند.
عمده ترین منبع تولید كننده رادیكال های آزاد، مصرف سوخت سلولی درسلولهای بدن است؛ بنابراين افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان از پوست در برابر تخریب رادیكال های آزاد محافظت می كند.
در سراسر دنيا همه ساله مردم پول هنگفتی را صرف خريد كرمهای ضد چروك و لوسيونهای پوستی می كنند تا پوستی نرم و سالم داشته باشند اما به راستی چه عواملی ميتواند علائم پيری را به تاخير انداخته يا كاهش دهد؟
بهترین روشهای جوانسازی پوست و پیشگیری از چین و چروک
گزینه های زیادی برای بهتر كردن ظاهر پوست وجود دارد؛ از قبيل استفاده از کرمها و لایه بردارها، میکرودرم، راديوفركائنسی و نور شدید پالسی.

رفع چین وچروک صورت با بوتاکس :

طی حرکات صورت مانند لبخند زدن , خندیدن , اخم کردن و... عضلات زیر پوست منقبض شده وموجب ایجاد چین وچروک پوست می شود . بهترین درمان برای رفع چین وچروک های پوست قسمت بالای صورت تزريق بوتاکس مي باشد. اثرات بوتاكس 1- پیشگیری از ايجاد چروک 2- درمان خطوط پیشانی واخم(بین ابروها) و اطراف چشم  3- ايجاد تغييرات در صورت از قبيل بالا بردن ابرو بدون نياز به جراحی زمان ماندگاری بوتاکس بین 2 تا 6 ماه در افراد مختلف متفاوت است معمولا اثر بوتاکس از 2 ساعت بعد از تزریق در موضع  شروع می شود ولی نتیجه قابل مشاهده از روز 3 شروع و تا 2 الي 3 هفته بعد تکمیل می شود. بي حركتي ابتدا در عضلات کوچکتر و سپس عضلات بزرگتر و قوی مشاهده می شوند.
تزریق پركننده ها از جمله ژل :
زمانيكه با گذشت زمان حرکات صورت مانند لبخند زدن , خندیدن , اخم کردن باعث  شوند تا خطوط صورت عمیق تر وماندگارتر شوند باید از سایر درمان ها استفاده شود. استفاده ازپركننده ها از قبيل ژل هیالورونیک اسید برای از بین بردن خط اخم , صاف کردن چین های عمیق دو طرف دهان , برجسته کردن گونه وحجم دادن به لب در حال حاضر بهترین روش در سراسر دنیا است. در اين حالت استفاده همزمان از بوتاكس وپركننده ها دوام روش هاي ترميمي را افزايش خواهند داد.
 
  لايه برداري مكانيكي:
به وسيله دستگاه ميكرودرم ابریژن و پاشيدن پودرهای كريستالهای اكسيد آلومينيوم روی پوست و ايجاد مكش همزمان روی پوست صورت لايه برداری سطحی و فشار منفی ايجاد می شود كه اين عمل باعث جوانسازی و شادابی پوست می شود و اثرات داروهای موضعی را چند برابر می كند.
  رادیوفرکائنسی: به وسیله RF امواج راديويی با فركانس بالا توليد شده و از بافتهای بدن عبور داده می شود و با توليد حرارت عمقی به ميزان 38 تا 44 درجه سانتيگراد و نفوذ آن در پوست می توان كاربردهای متفاوتی از آن را در اجزای پوست از قبيل برش جراحی، جوانسازی، لاغری و تناسب اندام و... ايجاد كرد.
اثرات رادیوفرکائنسی:
افزایش جريان خون مويرگی در موضع
تسهیل خروج آب و مواد سمی زائد به وسيله درناژ لنفی
تحريك فيبرها و تحریک توليد كلاژن
افزایش خاصيت الاستيك بافت همبند و استحكام پوست
افزایش متابوليسم از طريق اكسيژن رساني
کوچک كردن اندازه سلولهای چربی
درناژ لنفی و ليپوليز چربيها
 
موارد كاربرد رادیوفرکائنسی: 
از بين بردن چين و چروك در صورت و دور چشم
رفع شلی پوست در قسمتهای مختلف بدن
درمان جوشهای آكنه ای فعال
كاهش چربی های انباشته شده در نواحی مختلف بدن
فواصل و دفعات مورد نياز راديوفركائنسی:
جلسات مرتبط با لاغری با فاصله يك يا 2 بار در هفته و تعداد كل  8 تا 10 جلسه
جلسات مرتبط با استحكام پوست هر 2 هفته و تعداد كل 3 تا 5 جلسه
جلسات درمان نگهدارنده هر 3 ماه يكبار
سیستمهای نور شدید پالسی  IPL: فلش لامپ های زنون هستند که نور چند طول موجی ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را به دست آورد. دستگاه IPL روش مناسبی جهت برداشتن موهای زائد، جوانسازی پوست، روشن كردن لک های صورت و همچنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه) است.  IPL روش درمانی مناسبي است براي درمان قرمزی های پوست که ناشی از عروق خونی است و همچنين روي لکه های رنگی و آنهایی که ناشی از افزایش سن و نور خورشید هستند، موثر است. طی درمان نور شدید پالسی توسط خون داخل عروق کوچک جذب شده، ضایعات عروقی ناشی از بالا رفتن سن را گرم و تخریب میکند. با گذشت زمان عروق تخریب شده دوباره جذب و ناپدید میشوند. همچنین می توان از IPL در درمان واریس که عمقی تر است استفاده كرد. از طرفی دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد و از ليزر ارزان تر بوده و سریع تر عمل می کند. رادیكال های آزاد یكی از مهمترین عواملی هستند كه موجب آسيب و پیری پوست و تخریب سلولی می شوند.

 


 


موضوعات مرتبط: علمی
برچسب‌ها: پوستجوان سازی

تاريخ : دو شنبه 4 فروردين 1393 | 1:37 | نویسنده : بانوی پرتقالی |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب شیمی
  • وب سمفونی
  • وب قالب بلاگفا
  • وب رفتن